Alimahdi M, Rahimkhanli M, Fahimi S, Mojtabai M, Kazemi A S, Rameshkhah Z. Explaining the Psychological Symptoms in Adolescents Based on the Gray’s Biological Models of Personality. J Mazandaran Univ Med Sci 2013; 22 (1) :204-211
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3460-fa.html
علی مهدی منصور، رحیم خانلی معصومه، فهیمی صمد، مجتبایی مینا، کاظمی آمنه سادات، رامش خواه ذبیح اله. تبیین علایم بالینی روان شناختی نوجوانان بر اساس الگوی زیستی شخصیت گری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1391; 22 (1) :204-211
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3460-fa.html
چکیده: (8614 مشاهده)
سابقه و هدف : در سال های اخیر افزایش علاقه به نظریه سیست م های روانی عصبی مرتبط با انگیزش و هیجان، شخصیت
و آسیب شناسی روانی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است . در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه
سیستم های مغزی رفتاری با علایم روان شناختی دانش آموزان شهرستان بهارستان و رباط کریم استان تهران انجام گرفت.
مواد و روش ها: بدین منظور 340 دانش آموز مقطع سال چهارم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بهارستان و رباط کریم
و (SCL-90-R) 170 پسر و 170 دختر ) با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و با چک لیست نشانه های اختلالات روانی )
مقیاس سیستم های بازدارنده / فعال ساز رفتاری مور د آزمون قرار گرفتند . داده ها پس از جم ع آوری با نرم افزار آماری
و با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. SPSS-17
و (p<0/ و تجربه علایم اضطراب ( 05 (BAS) یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین سیستم فعال ساز
نیز حاکی از آن بود که بین (BIS) رابطه معنی داری وجود دارد . نتایج در سیستم بازدارنده (p<0/ روان پریش گرایی ( 05
5 از تجربه نشانگان بالینی توسط / این سیستم با تمام ابعاد نه گانه علایم روان شناختی رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین 8
تبیین می شود. (BIS) سیستم بازارنده
به عنوان (BIS) استنتاج: با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر می رسد نظریه حساسیت به تقویت و سیستم بازدارنده
یکی از اجزاء آن سهم مهمی در تبیین اختلالات روان شناختی در افراد خصوصاً نوجوانان به همراه داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی