دوره 22، شماره 1 - ( ویژه نامه اسفند (شماره 1) 1391 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 211-204 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alimahdi M, Rahimkhanli M, Fahimi S, Mojtabai M, Kazemi A S, Rameshkhah Z. Explaining the Psychological Symptoms in Adolescents Based on the Gray’s Biological Models of Personality. J Mazandaran Univ Med Sci 2013; 22 (1) :204-211
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3460-fa.html
علی مهدی منصور، رحیم خانلی معصومه، فهیمی صمد، مجتبایی مینا، کاظمی آمنه سادات، رامش خواه ذبیح اله. تبیین علایم بالینی روان شناختی نوجوانان بر اساس الگوی زیستی شخصیت گری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1391; 22 (1) :204-211

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3460-fa.html


چکیده:   (7765 مشاهده)
سابقه و هدف : در سال های اخیر افزایش علاقه به نظریه سیست م های روانی عصبی مرتبط با انگیزش و هیجان، شخصیت و آسیب شناسی روانی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است . در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سیستم های مغزی رفتاری با علایم روان شناختی دانش آموزان شهرستان بهارستان و رباط کریم استان تهران انجام گرفت. مواد و روش ها: بدین منظور 340 دانش آموز مقطع سال چهارم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان بهارستان و رباط کریم و (SCL-90-R) 170 پسر و 170 دختر ) با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و با چک لیست نشانه های اختلالات روانی ) مقیاس سیستم های بازدارنده / فعال ساز رفتاری مور د آزمون قرار گرفتند . داده ها پس از جم ع آوری با نرم افزار آماری و با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. SPSS-17 و (p<0/ و تجربه علایم اضطراب ( 05 (BAS) یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین سیستم فعال ساز نیز حاکی از آن بود که بین (BIS) رابطه معنی داری وجود دارد . نتایج در سیستم بازدارنده (p<0/ روان پریش گرایی ( 05 5 از تجربه نشانگان بالینی توسط / این سیستم با تمام ابعاد نه گانه علایم روان شناختی رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین 8 تبیین می شود. (BIS) سیستم بازارنده به عنوان (BIS) استنتاج: با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر می رسد نظریه حساسیت به تقویت و سیستم بازدارنده یکی از اجزاء آن سهم مهمی در تبیین اختلالات روان شناختی در افراد خصوصاً نوجوانان به همراه داشته باشد.
متن کامل [PDF 169 kb]   (2482 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb