دوره 14، شماره 43 - ( تير 1383 )                   جلد 14 شماره 43 صفحات 92-86 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heravi M, Jadid Milani M, Regea N, Valaie N. The Effect of Relaxation Training on exam driven Anxiety level among Nursing Students . J Mazandaran Univ Med Sci 2004; 14 (43) :86-92
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-384-fa.html
هروی کریموی مجید، جدیدمیلانی مریم، رژه ناهید، ولایی ناصر. بررسی تاثیر آموزش تمرینات تن آرامی بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1383; 14 (43) :86-92

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-384-fa.html


چکیده:   (15368 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به شیوع اضطراب امتحان بین دانشجویان و تاثیر آن در ارزشیابی آن ها، تنش زا بودن تحصیل در رشته پرستاری و تناقص در مورد تاثیر آموزش تمرینات تن آرامی و بعضی کاستی ها در پژوهش های انجام گرفته، این بررسی به منظور تعیین تاثیر آموزش تمرینات تن آرامی برسطح اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری در دانشگاه شاهد و در سال 1382 انجام گرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که بر روی 60 دانشجوی پرستاری و در دو گروه مورد (28 نفر) و شاهد (32 نفر) انجام گرفت. نمونه ها به صورت تصادفی انتخاب شده و از نظر سن، جنس، تاهل، سال تحصیلی، استفاده از خوابگاه و معدل متناظر بودند. بررسی سطح اضطراب با پرسشنامه سنجش اضطراب اشپیلبرگر S7A7-x انجام گرفت و میزان آن قبل و بعد از آموزش تمرینات تن آرامی ثبت شد. آموزش تمرینات تن آرامی (تنفس آرام سازی پیشرونده عضلانی) در یک جلسه 2 ساعته به صورت عملی آموزش داده شد؛ به علاوه جزوه آموزشی چگونگی انجام تمرینات نیز به دانشجویان تحویل داده شد و از آن ها درخواست شد تمرینات را تا پایان امتحانات روزی دو بار یا روزانه 30 دقیقه انجام دهند. تغییرات سطح اضطراب با آماره Sign در داخل گروه ها و بین دو گروه با آمارهManwhitney مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها: میزان اضطراب شدید در گروه شاهد، قبل از تمرینات از 5/37 درصد به 5/46 درصد افزایش یافت (NS) و در گروه مورد از 5/46 درصد به 5/17 درصد کاهش یافت(p<0.000) . در مقایسه میزان اضطراب شدید بعد از تمرین دو گروه، اختلاف آماری وجود داشته است(p<0.000) .
استنتاج: تمرینات تن آرامی موجب کاهش اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری می گردد. انجام مطالعات دیگر در زمینه تاثیر آموزش تمرینات تن آرامی بر روی اضطراب امتحان دانشجویان سایر رشته ها یا حتی اضطراب حرفه های علوم پزشکی در بخش های پرتنش توصیه می گردد.
متن کامل [PDF 164 kb]   (2909 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb