چکیده: (7152 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت استرس برکاهش میزان پرخاشگری دانشجویان بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع مداخلهای است. جهت انتخاب نمونه، از بین 100 دانشجو 45 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (23 نفر آزمایش و 22 نفر کنترل) قرارگرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، استفاده شد. تحلیل دادهها با آزمون آماری کوواریانس انجام گرفت.
یافتهها: تفاوت بین نمرات پس آزمون گروههای آزمایش و کنترل، در تمام مؤلفههای پرخاشگری به نفع گروه آزمایش معنادار بود (001/0>p).
استنتاج: با توجه به نتایج بهدست آمده مبنی بر اثربخش بودن آموزش مهارتهای مدیریت استرس بر کاهش پرخاشگری، پژوهش حاضر میتواند در رسیدن به یک راه حل مؤثر برای کاهش پرخاشگری و به طور کلی بهبود وضعیت روانی دانشجویان راه گشا باشد.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
روانشناسی