دوره ۲۴، شماره ۱۱۵ - ( مرداد ۱۳۹۳ )                   جلد ۲۴ شماره ۱۱۵ صفحات ۷۱-۶۰ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi S R, Setare Forozan A, Rajabi Gilan N, Biglarian A. The Study of Child Maltreatment in Family and Its Impact on Behavioral Problems in High School Students in Kermanshah. J Mazandaran Univ Med Sci 2014; 24 (115) :60-71
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4116-fa.html
قاسمی سید رامین، ستاره فروزان آمنه، رجبی گیلان نادر، بیگلریان اکبر. بررسی وضعیت سوءرفتار در خانواده و تأثیر آن بر مشکلات رفتاری در دانش آموزان دبیرستانی شهر کرمانشاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. ۱۳۹۳; ۲۴ (۱۱۵) :۶۰-۷۱

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-۱-۴۱۱۶-fa.html


چکیده:   (۹۴۲۵ مشاهده)
سابقه و هدف : امروزه خشونت علیه کودکان و نوجوانان با توجه به گستره ی جهانی آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سوء رفتار در خانواده و مشکلات رفتاری در نوجوانان دبیرستانی شهر کرمانشاه انجام شده است. مواد و روش ها: در یک مطالعه ی مقطعی 193 دانش آموز دبیرستانی پسر و دختر شهر کرمانشاه، به روش نمونه گیری چندمرحله ای بررسی شدند . برای اندازه گیری مشکلات رفتاری از فرم خودگزارشی نوجوان و برای اندازه گیری سوء رفتار و با استفاده از آمار توصیفی، SPSS از مقیاس خودگزارشی کودک آزاری استفاده شد . داده های حاصله در نرم افزار آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندمتغیره تحلیل شدند. 15 ) سال بود . بین جنس و سوء رفتار کلی رابطه معنادار نبود /75 ±0/ یافته ها: میانگین سنی و انحراف معیار برابر ( 85 میانگین نمرات دختران در تمام ابعاد .(p<0/ اما بین زیرمقیاس غفلت با متغیر جنسیت، رابطه معنادار بود ( 046 .(p>0/269) مشکلات رفتاری بیشتر از پسران بود . نتایج آزمون همبستگی پیرسون نیز نشان داد که بین سوء رفتار کلی با مشکلات نتایج رگرسیون خطی نشان .(p =< 0/ رفتاری کلی و زیرمقیاس های آن، همبستگی نسبتاً قوی و معناداری وجود دارد ( 001 38 درصد از تغییرات واریانس مشکلات رفتاری دانش آموزان از طریق یک ترکیب خطی از متغیرهای / داد که 1 آزاردیدگی عاطفی و آزاردیدگی جنسی قابل تبیین است. استنتاج: بین سوء رفتار و مشکلات رفتاری رابطه معناداری دیده شد . با توجه به نتایج حاصله از این پژوهش پیشنهاد می شود در مطالعات آینده با انجام پژوهش هایی کیفی ب ه بررسی مفهوم سوء رفتار در ایران با توجه به تفاوت های منطقه ای و قومیتی پرداخته شود.
متن کامل [PDF 190 kb]   (۴۵۶۷ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb