Montazeri M, Shahbodaghi M R, Kamali M. Determining the Validity and Reliability of Orofacial Assessment Procedure in Stuttering and Non-stuttering Children. J Mazandaran Univ Med Sci 2014; 24 (118) :170-179
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4637-fa.html
منتظری معصومه، شاهبداغی محمد رحیم، کمالی محمد. تعیین روایی و پایایی ابزار ارزیابی توانایی های دهانی- صورتی در کودکان دارای لکنت و بدون لکنت. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1393; 24 (118) :170-179
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4637-fa.html
چکیده: (7019 مشاهده)
سابقه و هدف: تحقیقات در زمینه لکنت حاکی از وجود تفاوت های حسی و حرکتی بین افراد دارای لکنت و افراد طبیعی است. از جمله آن ها می توان به تفاوت در تواناییهای حسی- حرکتی در ناحیه دهان و صورت اشاره نمود. ارزیابی و درمان ناتوانی های حسی حرکتی نقش مهمی در درمان کودکان دارای لکنت ایفا کند. به این منظور وجود ابزار استاندارد شده ضروری است . مطالعه حاضر با هدف تهیه نسخه فارسی و بررسی روایی و پایایی ابزار ارزیابی توانایی های دهانی- صورتی (The Movement, Articulation, Mandibular and Sensory awareness (MAMS)) در کودکان دارای لکنت و بدون لکنت صورت گرفت.
مواد و روشها: در اولین مرحله پژوهش ترجمه و معادل سازی ابزار ارزیابی دهانی صورتی MAMS به زبان فارسی صورت گرفت. سپس روایی محتوایی و صوری این ابزار بر اساس نظر صاحب نظران تعیین شد. در مرحله بعد 20 کودک (10 کودک دارای لکنت و 10 کودک بدون لکنت) مورد مطالعه قرار گرفتند و به منظور بررسی پایایی، از شیوههای باز آزمون و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها: تمامی سوالات موجود در ابزار دارای ترجمه آسان و 93 درصد ان ها دارای کیفیت مطلوب ترجمه بودند. کیفیت مطلوب و روایی محتوایی و صوری با اعمال تغییرات اندکی به طور کامل حاصل شد. همبستگی درونی کل ابزار برای همه کودکان 95/0 وگروه دارای لکنت و بدون لکنت به ترتیب 89/0 و 97/0 بود. ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار 4/71 به دست آمد.
استنتاج: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که نسخه فارسی و معادل سازی شده ابزار ارزیابی توانایی های دهانی صورتی از روایی و پایایی قابل قبولی برای کودکان فارسی زبان برخوردار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی