دوره 24، شماره 119 - ( آذر 1393 )                   جلد 24 شماره 119 صفحات 234-223 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi A, Rahmani K. Trend of Traffic Accidents and Fatalities in Iran over 20 Years (1993-2013). J Mazandaran Univ Med Sci 2014; 24 (119) :223-234
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4697-fa.html
مرادی علی، رحمانی خالد. روند حوادث ترافیکی و تلفات ناشی از آن در ایران: مرور داده های20 سال گذشته (1392-1372). مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1393; 24 (119) :223-234

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4697-fa.html


چکیده:   (7964 مشاهده)
سابقه و هدف: حوادث ترافیکی سالانه جان 1،200،000 نفر از مردم را در جهان می‌گیرد و 50 میلیون نفر را نیز مجروح می‌کند. ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای بیش‌ترین موارد تصادف و مرگ و میر مطرح می‌باشد. بر اساس آخرین آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 1391، 19089 مورد مرگ و بیش از 318 هزار نفر جراحات سطحی و شدید ناشی از حوادث ترافیکی گزارش شده است. این مطالعه به منظور بررسی روند بروز سوانح ترافیکی و پیامدهای آن در طی 2 دهه اخیر انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه بر اساس جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل مجدد داده‌های موجود انجام شد. برای این کار از گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت در مورد حوادث رانندگی به ویژه گزارش سال 2013، گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هم‌چنین داده‌های پزشکی قانونی متناسب با اهداف مطالعه استفاده شد. یافته‌ها: روند تغییرات تلفات و جراحات ناشی از حوادث رانندگی در کل کشور از سال 1372 تا 1392نشان می‌دهد که بروز مرگ‌های ناشی از تصادفات در کشور در طی دهه 1370 به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و در 5 سال اول دهه 1380 (1381تا1385) باز روند افزایشی ادامه داشته به طوری که در سال‌های 1384 و 1385 تعداد مرگ‌های این حوادث به بالاترین حد خود یعنی در حدود 28000 نفر در سال رسیده است. اما این روند افزایشی از سال 1386، جای خود را به یک روند کاهشی داده و در طی سال‌های اخیر به طور مستمر شاهد کاهش سالیانه تعداد مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی بوده‌ایم. استنتاج: اگر چه مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در حال حاضر به نسبت سال‌های قبل تا حدودی کاهش داشته، اما کماکان در کشور ما میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه و جهان بالاتر بوده و نیازمند مداخلات پیشگیرانه بیش‌تر می باشد.
واژه‌های کلیدی: سوانح ترافیکی، روند، ایران
متن کامل [PDF 312 kb]   (4762 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb