دوره 24، شماره 119 - ( آذر 1393 )                   جلد 24 شماره 119 صفحات 71-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eftekhar Ardebili H, fathi S, Moradi H, Mahmoudi M, mahery A B. Effect of Educational Intervention based on the Health Belief Model in Blood Pressure Control in Hypertensive Women. J Mazandaran Univ Med Sci 2014; 24 (119) :62-71
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4773-fa.html
افتخار اردبیلی حسن، فتحی سمیه، مرادی حکمت، محمودی محمود، ماهری آق بابک. تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی باور سلامتی در کنترل فشارخون زنان مبتلا به پرفشاری خون. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1393; 24 (119) :62-71

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4773-fa.html


چکیده:   (10109 مشاهده)
سابقه و هدف: پرفشاری خون یک مسئله بهداشتی جهانی است.. باتوجه به افزایش شیوع پرفشاری خون و عوارض وخیم ناشی از آن پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی باور سلامتی درکنترل فشارخون زنان مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهرخرم‌آباد انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه مداخله ای از نوع قبل و بعد بود. 200 زن مبتلا به پرفشاری خون که به روش تمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند و به دوگروه 100 نفری مورد و شاهد تقسیم شده بودند. مداخله مورد نظر با توجه به ویژگی‌های یادگیری بیماران و نیازسنجی به عمل آمده در پیش آزمون درگروه مورد انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه برگرفته از مطالعه مبتنی بر باور بهداشتی و رفتارهای فشارخونی بود. روش های آموزشی شامل سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی بود و از ابزارهای آموزشی پمفلت و پوستر و کتابچه آموزشی نیز استفاده شد. یافته‌ها: مقایسه دو گروه مورد و شاهد بعد از آموزش نشان داد که میانگین نمرات آگاهی و سازه‌های مختلف الگوی باور سلامتی (حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، خودکارآمدی درک شده و عملکرد بعد از مداخله آموزشی در گروه مورد به طور معنی‌داری افزایش یافته بود (05/0p<). همچنین میانگین نمره موانع درک شده به‌طور معنی‌دار کاهش یافته بود. استنتاج: نتایج این مطالعه نشان داد که برنامه‌های آموزشی مرتبط با کنترل فشارخون در بیماران فشارخونی اثربخش می‌باشد. بنابراین برنامه‌های آموزشی مبتنی بر الگوهای آموزش بهداشت برای کنترل فشارخون توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 167 kb]   (4695 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb