سنجش عوامل موثر بر رضایت مندی بیماران بستری از کیفیت خدمات ارائه شده بر اساس مدل سروکوال - مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
دوره 24، شماره 121 - ( بهمن 1393 )                   جلد 24 شماره 121 صفحات 299-308 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sina K, Babai Shibabandani M, Nadi Ghara A. Factors Influencing the Inpatients’ Satisfaction Based on the SERVQUAL Model . J Mazandaran Univ Med Sci. 2015; 24 (121) :299-308
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5292-fa.html
سینا کرم، بابایی شیب آبندانی محمد، نادی قرا اصغر. سنجش عوامل موثر بر رضایت مندی بیماران بستری از کیفیت خدمات ارائه شده، بر اساس مدل سروکوال . مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1393; 24 (121) :299-308

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5292-fa.html


چکیده:   (2667 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف: از اهداف مهم فعالیت‌های گروه درمانی، رضایت بیمار است که در ارتقای سلامتی بیمار تاثیر به‌سزایی دارد. بنابراین هدف این مطالعه، سنجش میزان رضایت بیماران بستری از ارائه خدمات درمانی در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری؛ بر اساس مدل سرکوال می‌باشد. مواد و روش‌ها: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی می‌باشد. نمونه این پژوهش 331 نفر از بیماران بستری در بخش‌های داخلی،‌ جراحی،‌ زنان، ارتوپدی و غیره در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری در سال 1392 بودند که از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده‌اند. داده‌ها از طریق پرسشنامه سروکوال جمع آوری و از طریق نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. برای بررسی فرضیات پژوهش از آزمون کولموگروف- اسمیرنف، آزمون t تک نمونه‌ای، آزمون t زوجی و آزمون فریدمن، استفاده شده است. یافته‌ها: میانگین بدست آمده برای حوزه انتظارات برابر با 28/0±10/4 و برای حوزه ادراکات برابر با 26/0±69/2 است که با توجه به مقدار t با میزان 17/65 و sig. که کم‌تر از 05/0 است، یعنی اینکه بین انتظارات با ادراکات بیماران اختلاف معنی‌داری وجود دارد. از طرفی بین انتظارات با ادراکات بیماران در هر یک از ابعاد پنج‌گانه مدل سروکوال اختلاف معنی‌داری وجود دارد. از نظر بیماران در بعد موارد محسوس، بیش‌ترین اولویت مربوط به همدلی، و مابقی الویت‌ها به ترتیب مربوط به ظاهر فیزیکی، پاسخگویی، تضمین و قابلیت اطمینان مدل سروکوال بوده است. استنتاج: یافته‌ها نشان می‌دهد بین انتظارات با ادراکات بیماران در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری، اختلاف معنی‌داری وجود دارد و رضایت بیماران جلب نشده است.
متن کامل [PDF 220 kb]   (966 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb