Lavafpour Nouri F, Zahrakar K, Omara S, Azarhoush Fatideh Z, Pourshojaei A, Azarhoush Fatideh N. Effect of Psychoeducational Forgiveness Program on Symptoms of Depression, Anxiety, and Stress in Adolescents. J Mazandaran Univ Med Sci 2015; 25 (123) :191-196
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5378-fa.html
لواف پورنوری فرشاد، زهراکار کیانوش، اُمرا سمیه، آذرهوش فتیده زهرا، پورشجاعی عبدالرحیم، آذرهوش فتیده نفیسه. تأثیر برنامه روانی آموزشی بخشش بر علائم افسردگی، اضطراب، و استرس نوجوانان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1394; 25 (123) :191-196
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5378-fa.html
چکیده: (8266 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش گذشت بر کاهش علائم افسردگی، اضطراب و استرس در دختران دبیرستانی است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل استفاده شد. نمونۀ پژوهش 30 نفر از دختران پایۀ یکم دبیرستان شهرستان سراوان را بود که در سال 1393 در حال تحصیل بودند. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامۀ انگیزههای بین فردی مرتبط با خطاکاری (TRIM-12)، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DAS-21)، و یک پرسشنامۀ محقق ساخته بود. بعد از گمارش تصادفی افراد به دو گروه آزمایش و کنترل، و اجرای پسآزمون، برنامۀ آموزشی بخشش طی 12 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. در پایان مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد.
یافتهها: داده های به دست آمده از طریق آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه تحلیل شد. تحلیل آماری نشان داد که آموزش بخشش موجب کاهش علائم افسردگی، اضطراب، و استرس دانش آموزان شده است.
استنتاج: یافته های پژوهش مؤید این است که آموزش بخشش می تواند در محیط مدرسه برای نوجوانان به نحوی مؤثر مورد استفاده قرار بگیرد. در پایان اشارات پژوهشی و درمانی نیز ارائه شده است.
واژههای کلیدی: بخشش،
افسردگی،
اضطراب،
استرس
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
روانشناسی