دوره 25، شماره 126 - ( تیر 1394 )                   جلد 25 شماره 126 صفحات 57-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eri M, Jafari N, Kabir M J, Mahmoodishan G, Moghassemi M J, Tahanian M, et al . Concept and Challenges of Delivering Preventive and Care Services in Prehospital Emergency Medical Service: A Qualitative Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2015; 25 (126) :42-57
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5824-fa.html
ایری مریم، جعفری ناهید، کبیر محمدجواد، محمودی شن غلامرضا، مقسمی محمدجواد، طحانیان منصور، و همکاران.. تبیین مفهوم و چالش‌های ارائه خدمات پیشگیری و مراقبتی در اورژانس پیش بیمارستانی: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1394; 25 (126) :42-57

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5824-fa.html


چکیده:   (8622 مشاهده)
سابقه و هدف: خدمات اورژانس پیش بیمارستانی بخش مهمی از سیستم ارائه خدمات سلامت است. امروزه نیاز به خدمات یکپارچه و سازماندهی‌شده اورژانس و ارائه خدمات پیشگیری و مراقبتی با کیفیت در سیستم اورژانس پیش بیمارستانی بیش از پیش احساس می‌شود. هدف از انجام این مطالعه،‌ تبیین دیدگاه پرسنل فوریت‌های پزشکی در خصوص مفهوم و ماهیت خدمات پیشگیری ومراقبتی وشناسایی چالش‌های موجود در ارائه این خدمات در پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی استان‌گلستان است. مواد و روش‌ها: این مطالعه به صورت کیفی در سال 1392 و از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16 نفر از تکنسین فوریت‌های پزشکی در پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی استان گلستان به صورت نمونه‌گیری هدفمند انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها راهنمای مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل چارچوب استفاده شد. یافته‌ها: در مجموع، 2 موضوع کلی (تم) با عنوان 1) مفهوم و محدوده خدمات پیشگیری و مراقبتی در اورژانس پیش بیمارستانی؛ 2) چالش‌های موجود در ارائه خدمات مطلوب در پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی استان گلستان شناسایی شد. هم‌چنین 5 زیر موضوع و 12 مورد به عنوان زیرطبقات شناسایی گردید. استنتاج: جهت ارتقاء کیفیت خدمات، اورژانس پیش بیمارستانی گلستان نیازمند اصلاح ساختار سازمانی، اصلاح قوانین و مقررات اداری،‌ بازنگری در برنامه های آموزشی، تامین امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز، اصلاح نظام پایش و ارزشیابی کارکنان و نیز تامین امکانات رفاهی پرسنل می‌باشد. هم چنین باید از طریق آموزش به مردم و همکاری و مشارکت سایر سازمان ها در جهت ارتقاء خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سطح جامعه گام برداشت.
متن کامل [PDF 212 kb]   (4582 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb