دوره 25، شماره 130 - ( آبان 1394 )                   جلد 25 شماره 130 صفحات 137-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi Abbasabadi M, Akbarfahimi N, Hosseini S A, Rezasoltani P. Reliability of the Persian Version of the Pediatric Evaluation of Disability Inventory in 3 to 9-year Old Children with Cerebral Palsy . J Mazandaran Univ Med Sci 2015; 25 (130) :129-137
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-6402-fa.html
مرادی عباس آبادی مرضیه، اکبرفهیمی نازیلا، حسینی سید علی، رضا سلطانی پوریا. بررسی پایایی نسخه فارسی «لیست ارزشیابی ناتوانی کودکان (PEDI) در کودکان فلج مغزی 3 تا 9 سال. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1394; 25 (130) :129-137

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-6402-fa.html


چکیده:   (7164 مشاهده)

سابقه و هدف: فلج مغزی یکی از اختلالات شایع در کودکان است که منجر به اختلال در کارکرد آن‌ها می‌شود. بنابراین برای ارائه برنامه درمانی مناسب به منظور بهبود کارکرد این کودکان به ابزار ارزیابی معتبر نیازمندیم. «لیست ارزشیابی ناتوانی کودکان (PEDI)» با هدف ارزیابی کارکرد کودکان ناتوان در سه حوزه مراقبت از خود، تحرک و کارکرد اجتماعی طراحی شده است. هدف این مطالعه بررسی پایایی نسخه فارسی PEDI در کودکان فلج مغزی 3 تا 9 ساله است.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه، 75 شرکت‌کننده به روش غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات لازم به وسیله پرسشنامه دموگرافیک و سیستم طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت (GMFCS) گردآوری شد. PEDI طی مصاحبه با والدین تکمیل شد. به منظور بررسی پایایی آزمون- بازآزمون، پس از دو هفته، مصاحبه با 22 نفر از والدین تکرار شد. همخوانی درونی با محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی آزمون- بازآزمون با محاسبه ضریب همبستگی درون رده‌ای (ICC) بررسی شد.

یافته‌ها: در بررسی هم‌خوانی درونی، آلفای کرونباخ بالا (94/0-98/0) به دست آمد. نتایج پایایی آزمون- بازآزمون در مقیاس مهارت کارکردی و کمک مراقب، عالی (96/0-97/0) به دست آمد. نتایج پایایی آزمون- بازآزمون در مقیاس اصلاحات نیز در دو حوزه مراقبت از خود و کارکرد اجتماعی، عالی (به ترتیب 99/0 و 1) و در حوزه تحرک، خوب (66/0) به دست آمد.

استنتاج: نتایج نشان داد نسخه فارسی PEDI به منظور بررسی کارکرد کودکان فلج مغزی فارسی زبان از همخوانی درونی و پایایی آزمون- بازآزمون برخوردار است. بنابراین می‌توان از PEDI به صورت پژوهشی و بالینی برای ارزیابی کودکان فلج مغزی در ایران استفاده کرد.

متن کامل [PDF 242 kb]   (2717 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: کاردرمانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb