سابقه و هدف: خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت از مهمترین عوامل پیشبینیکننده پیشرفت تحصیلی است. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری میباشد.
مواد و روشها: 32 دانشآموز با ناتوانی یادگیری به پرسشنامههای خودکارآمدی Sherer و انگیزه پیشرفت Hermans پاسخ دادند. نمره توصیفی ترم اول دانشآموزان به عنوان مقیاس پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: 4/79 درصد از آزمودنیها پسر بودند. دانشآموزان در پایه تحصیلی دوم تا پنجم ابتدایی بودهاند و میانگین سنی دانشآموزان 889/ ±9 سال بود. خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت ارتباط معنیداری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان داشت (001/0< p، 05/0< p). انگیزه پیشرفت موثرین مولفه در پیشرفت تحصیلی آنان بود (001/0< p).
استنتاج: براساس یافتهها خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |