سابقه و هدف: سطح رضایتمندی، یﮏ ﺷﺎﺧﺺ مهم در ﺳﻨﺠﺶ ﮐﯿﻔﯿﺖ ارایه ﺧﺪﻣﺎت است و ارﺗﻘﺎء ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت ارایه ﺷﺪه در بخشهای مختلف یک کلینیک فوق تخصصی، ﻧﯿـﺎز ﺑـﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺻﺤﯿﺢ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد و ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺸﮑﻼت ﺑﺨﺶﻫـﺎ دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین کاربرد آزمون T2- هتلینگ در بررسی میزان رضایتمندی و عوامل مرتبط با آن در بیماران مراجعه کننده از خدمات درمانی کلینیک طوبی ساری در سال 1394 می باشد.
مواد و روشها: این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی در سال 1394 در بین 603 مراجعهکننده به کلینیک فوق تخصصی طوبی شهرستان ساری انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن سنجیده شد. جهت دستیابی به نتایج و یافتهها، اطلاعات در برنامه نرمافزاری SPSS نسخه 20 درج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: سطح کلی رضایتمندی افراد پایین، متوسط و خوب به ترتیب 20، 27 و 53 درصد میباشد. بین ابعاد رضایت و محل سکونت، پوشش بیمهای، وضعیت تاهل و شغل رابطه معنیداری دیده نشد. در مورد سازهها نیز تنها سازه مربوط به پزشک از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است و سایر سازه با وضعیت مطلوب تفاوت معنیداری داشتهاند.
استنتاج: در حالی که خدمات ارائه شده به مراجعین کلینیک فوق تخصصی طوبی ساری به طور نسبی رضایت بخش گزارش شد، در بعد داروخانه (مدت زمان انتظار برای تحویل دارو) و امکانات رفاهی (سکوت و آرامش محوطه) میزان نارضایتی بالا بود، بنابراین پیشنهاد میشود این کلینیک جهت ایجاد فضای آرام و امکانات رفاهی برای بیمار تلاش کند و هم چنین با افزایش تعداد نیروی کار در داروخانه، مدت زمان انتظار را برای تحویل دارو کم کرده تا میزان رضایتمندی از بخش داروخانه افزایش یابد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |