چکیده: (5816 مشاهده)
سابقه و هدف: وضوح گفتار به قابلیت فهم گفتار برای شنوندگان اشاره میکند. این مطالعه با هدف بررسی وضوح گفتار کودکان فارسی زبان 8 تا 12 ساله فلج مغزی اسپاستیک انجام شده است.
مواد و روشها: مطالعه توصیفی تحلیلی حاضر به صورت مقطعی روی 31 کودک (12 دختر و 19 پسر) 8 تا 12 ساله فلج مغزی اسپاستیک شهر تهران در سال 1393 انجام شد. فهرستی از کلمات و جملات تهیه و روایی محتوایی آنها محاسبه شد. نمونه گفتاری 31 دانش آموز دختر و پسر مبتلا به فلج مغزی به صورت تکرار کلمات و جملات بعد از آزمون گرضبط شد. نمونهها توسط دو نوع شنونده آشنا و ناآشنا (62 نفر) نوشته شد. سپس نمرات وضوح کلمات و جملات در دو نوع شنونده محاسبه و با یکدیگر مقایسه گردید.
یافتهها: میانگین نمره وضوح کلمه وجمله در شنونده آشنا به ترتیب 25/64 و 9/74 و در شنونده ناآشنا 51/64 و 03/79 به دست آمد. نمرات وضوح در شنوندگان ناآشنا به طور معنیداری بالاتر از شنوندگان آشنا بود (001/0< p). جملات به طور معنیداری نمرات وضوح بالاتری کسب کردند (001/0< p).
استنتاج: وضوح گفتار در کلمات بالاتر از متوسط و در جملات نسبتاً واضح است. شنوندگان ناآشنا دقت بیشتری در تشخیص کلمات و جملات داشتند. در جملات، شنوندگان از بافت جمله برای تشخیص استفاده کردند.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
گفتاردرمانی