سابقه و هدف: اختلال بدشکلی بدن یکی از اختلالات شایع دوران نوجوانی است که در آن نوجوانان بیش از اندازه به ظاهر تمرکز دارند که باعث مختل شدن زندگی فردی و اجتماعی آنها میگردد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر نارضایتی بدنی و ترس از ارزیابی منفی در دانش آموزان دختر دبیرستانی مبتلا به اختلال بدشکلی بدن بود.
مواد و روشها: جامعه پژوهش در پژوهش مداخلهای حاضر (پیشآزمون- پسآزمون)، شامل دانشآموزان دختر دبیرستانی مبتلا اختلال بدشکلی بدن شهرستان نجفآباد بودند. از میان آنها تعداد 30 نفر (15 نفر آزمایش؛ 15 نفر کنترل) به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای بهعنوان نمونه پژوهش، انتخاب شدند. گروه آزمایش، 8 جلسه یک و نیمساعته، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کردند درحالیکه گروه کنترل، هیچ مداخلهای دریافت نکردند. مصاحبه بالینی ساختاریافته برای محور یک (SCID-I)، مقیاس اصلاح شده وسواس فکری- عملی بل براون برای اختلال بدشکلی بدن (YBOCS-BDD) پرسشنامه نارضایتی بدنی و پرسشنامهی ترس از ارزیابی منفی بهعنوان ابزار پژوهش در مراحل پیشآزمون و پسآزمون، برای دو گروه استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، منجر به کاهش معنادار نارضایتی بدنی (01/0< p) و ترس از ارزیابی منفی (01/0< p) در مرحله پسآزمون شد.
استنتاج: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، میتواندبهعنوان یک مداخله اثربخش در کاهش نارضایتی بدنی و ترس از ارزیابی منفی دانش آموزان دختر دبیرستانی دارای اختلال بدشکلی بدن محسوب گردد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |