دوره 25، شماره 134 - ( اسفند 1394 )                   جلد 25 شماره 134 صفحات 124-134 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kordi M, Fasanghari M, Asgharipour N, Esmaily H. Effect of a Maternal Role Training Program on Postpartum Maternal Role Competence in Nulliparous Women with Unplanned Pregnancy. J Mazandaran Univ Med Sci. 2016; 25 (134) :124-134
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-7232-fa.html
کردی معصومه، فسنقری مریم، اصغری پور نگار، اسماعیلی حبیب الله. تاثیر برنامه آموزش نقش مادری بر شایستگی نقش مادری پس از زایمان در زنان نخست زا با بارداری بدون برنامه. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1394; 25 (134) :124-134

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-7232-fa.html


چکیده:   (2582 مشاهده)

سابقه و هدف: زنان نخست‌زای با بارداری بدون برنامه، سطوح بالای اضطراب را طی بارداری تجربه می‌کنند. اضطراب مادر سبب به خطر افتادن تعامل مثبت مادر- نوزاد و دستیابی به نقش مادری می‌شود لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش نقش مادری بر شایستگی نقش مادری پس از زایمان در زنان نخست زا با بارداری بدون برنامه انجام شده است.

مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 67 زن نخست زا با سن حاملگی 33 هفته مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد در سال 1394-1393 انجام شد. افراد به طورتصادفی در دو گروه مداخله وکنترل قرار داده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های مشخصات فردی، لوندون (London)، افسردگی، اضطراب، استرس (Dass21)، افسردگی پس از زایمان ادینبورگ، احساس والدین از شایستگی (PSOC)، پرسش نامه درک کلی مادر از خلق و خوی نوزادان بود. گروه مداخله برنامه آموزشی را به‌صورت گروه‌های 4 تا 7 نفره طی 4 جلسه در هفته‌های 34، 35 و 36 بارداری و آموزش انفرادی را بعد از زایمان و قبل از ترخیص از بیمارستان دریافت کردند و در گروه کنترل مراقبت معمول انجام شد. شایستگی نقش مادری قبل از مداخله و 4 هفته پس اززایمان در دو گروه سنجیده شد.

یافته‌ها: میانگین نمره شایستگی نقش مادری پس از مداخله آموزشی درگروه مداخله 598/4 ± 26/39 و درگروه کنترل 526/5 ± 91/35 بود و بین دوگروه اختلاف آماری معنی‌داری وجود داشت (009/0= p).

استنتاج: آموزش نقش مادری به زنان نخست زا با بارداری بدون برنامه درطول بارداری و دوره پس از زایمان منجر به افزایش شایستگی نقش مادری می‌شود.

شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N2014060117948IRCT

متن کامل [PDF 664 kb]   (910 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb