دوره ۲۶، شماره ۱۴۰ - ( شهریور ۱۳۹۵ )                   جلد ۲۶ شماره ۱۴۰ صفحات ۱۵۵-۱۴۸ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Monazzam M R, Majlessi F, Fallah Madvari R, Rahimi Foroushani A. Relationship between Demographic Variables and BASNEF Training Constructs in Promoting the Use of Hearing Protection Devices among Industrial Workers. J Mazandaran Univ Med Sci 2016; 26 (140) :148-155
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-8379-fa.html
منظم محمدرضا، مجلسی فرشته، فلاح مدواری روح اله، رحیمی فروشانی عباس. بررسی ارتباط متغیرهای دموگرافیک با سازه های مدل آموزشی بزنف در افزایش مدت زمان استفاده کارگران از وسایل حفاظت شنوایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. ۱۳۹۵; ۲۶ (۱۴۰) :۱۴۸-۱۵۵

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-۱-۸۳۷۹-fa.html


چکیده:   (۶۴۷۲ مشاهده)

سابقه و هدف: آخرین راه کنترل صدا، استفاده از وسایل حفاظت شنوایی می‌باشد که شاید در بعضی از صنایع به عنوان اولین راه کنترل صدا نیز باشد. بدیهی است در صورت عدم استفاده از گوشی به طور تمام وقت و صحیح، میزان عملکرد واقعی گوشی کاهش می‌یابد. لذا هدف مطالعه بررسی ارتباط متغیرهای دموگرافیک با سازه‌های مدل آموزشی بزنف در افزایش مدت زمان استفاده کارگران از وسایل حفاظت شنوایی می‌باشد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه نوع مداخله‌ای و به شیوه مورد شاهدی است که در دو گروه 50 نفره انجام شد. پس از تدوین پرسشنامه بر اساس سازه‌های مدل آموزشی BASNEF و با کسب روایی و اعتبار، کارگران پرسشنامه را به صورت قبل از مداخله و 3 ماه بعد از مداخله تکمیل کردند. مداخله به صورت برنامه آموزشی بر اساس الگوی بزنف جهت کارگران گروه مورد به دو روش تئوری و عملی انجام شد و گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکرده اند.

یافته‌ها: قبل از مداخله، سازه آگاهی با سن، نگرش و افراد تاثیر گذار با سطح تحصیلات، عوامل قادر کننده با وضعیت تاهل افراد ارتباط معنی‌داری داشتند (05/0>p). بعد ازمداخله سازه افراد تاثیرگذار و عملکرد با سطح تحصیلات ارتباط معنی‌داری داشتند (05/0>p). بین حیطه‌های مدل آموزش بزنف با متغیر سابقه کار ارتباط آماری معنی‌داری دیده نشد (05/0<p).

استنتاج: بر اساس یافته‌های این پژوهش، سازه افراد تاثیرگذار و میزان تحصیلات افراد از ارتباط قوی با یکدیگر برخوردارند، لذا باید در برنامه‌های آموزشی افزایش مدت زمان استفاده از گوشی به اهمیت این عوامل توجه ویژه‌ای مبذول شود.

متن کامل [PDF 501 kb]   (۱۹۹۶ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: بهداشت حرفه ای

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb