دوره 26، شماره 140 - ( شهریور 1395 )                   جلد 26 شماره 140 صفحات 102-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekzadeh R, Araghian Mojarad F, Amirkhanlou A, Sarafraz S, Salmanpour M. Causes of Discharge against Medical Advice in Hospitals Affiliated with Mazandaran University of Medical Sciences, 2014. J Mazandaran Univ Med Sci 2016; 26 (140) :95-102
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-8385-fa.html
ملک زاده رویا، عراقیان مجرد فرشته، امیرخانلو افشین، سرافراز سونا، سلمانپور معصومه. بررسی علل ترک با مسئولیت شخصی بیماران بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 93. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1395; 26 (140) :95-102

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-8385-fa.html


چکیده:   (7203 مشاهده)

سابقه و هدف: ترخیص با رضایت شخصی و علی‌رغم توصیه پزشکان، تاثیر منفی بر نتایج درمان، استفاده از منابع درمانی و درگیری پزشکان و مدیران بیمارستان‌ها در دعاوی قضایی دارد. هدف از این مطالعه، بررسی علل ترک با مسئولیت شخصی بیماران بستری و اورژانس در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در شش ماهه اول سال 93 می باشد.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است که به بررسی علل ترخیص با میل شخصی بیماران در شش ماهه اول سال 1393 در مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان‌های تابعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران پرداخته است. گردآوری داده‌ها توسط پرسشنامه تهیه شده توسط اداره مدارک پزشکی معاونت درمان و با همکاری دفتر بهبود کیفیت انجام شد که شامل دو قسمت می‌باشد: قسمت اول حاوی اطلاعات دموگرافیک بیمار و قسمت دوم شامل دلایل ترک با مسئولیت شخصی بود. تجمیع داده‌ها، توسط کارشناسان دفتر بهبود کیفیت دانشگاه انجام شد. اطلاعات به دست آمده در نرم‌افزار SPSS ویرایش 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که شیوع ترک با مسئولیت شخصی در مراکز آموزشی درمانی در بخش اورژانس 81/3 درصد و در بخش‌های بستری 38/4 درصد بود و شیوع آن در بیمارستان‌های تابعه در بخش اورژانس 38/8 درصد و در بخش‌های بستری 59/1 درصد بود. شایع‌ترین علل آن به ترتیب، بهبودی نسبی، عدم اعتماد به کیفیت خدمات بیمارستانی، دلایل عاطفی و عدم آسایش و راحتی بود.

استنتاج: با توجه به نتایج این مطالعه ضرورت دارد که از بدو ورود بیماران به بیمارستان، اقدام به برقراری ارتباط موثر و حمایت‌گرانه با بیمار و جلب اعتماد بیمار نموده تا احتمال ترک با مسئولیت شخصی کاهش یابد.

متن کامل [PDF 480 kb]   (2176 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: بیهوشی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb