سابقه و هدف: خستگی شغلی یکی ازمسائل بسیار مهم محیطهایکاری است. مطالعه جنبههای گوناگون خستگی شغلی در رانندگان، به منظور کاهش حوادث جادهای اهمیت دارد.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در 420 نفر از رانندگان وسایل نقلیه سنگین صورت گرفت. ابزار گردآوری داده شامل پرسشنامه دموگرافیک و اطلاعات شغلی و پرسشنامه خستگی شغلی Swedish Occupational Fatigue Inventory (SOFI) میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای T-Test و مدل رگرسیون خطی چند متغیره با سطح معنیداری 05/0>p استفاده شده است.
یافتهها: میانگین رانندگی روزانه افراد مورد مطالعه با تمامی ابعاد خستگی بجز فقدان انرژی رابطه معنیداری دارند(05/0p<). همچنین بین پارامترهایی چون میانگین ساعات استراحت، کشیدن سیگار و فعالیت ورزشی با تمامی ابعاد خستگی رابطه معنیدار دیده شد(05/0p<). با حذف عوامل مخدوشکننده در مدل رگرسیون خطی، داشتن فعالیت ورزشی بیشترین تاثیر در کاهش میزان خستگی در رانندگان نشان داده است.
استنتاج: خستگی شغلی در رانندگان وسایل نقلیه سنگین ارتباط نزدیکی با فعالیتها و عادات شغلی فرد دارد. اصلاح برخی رفتارهای غلط نظیر کشیدن سیگار، بیتحرکی، عدم توجه به میزان استراحت و رانندگی بیوقفه میتواند نقش عمدهای در بروز خستگی شغلی داشته باشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |