دوره 27، شماره 149 - ( خرداد 1396 )                   جلد 27 شماره 149 صفحات 123-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi Gojani M, Kordi M, Asgharipur N, Amirian M, Esmaeli H, Eskandarnia E. Comparing the Effect of Positive Reappraisal Coping Intervention on Anxiety of Waiting Period in IUI Treatment Using Problem-solving Skills Training . J Mazandaran Univ Med Sci 2017; 27 (149) :111-123
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-8666-fa.html
قاسمی گوجانی مرضیه، کردی معصومه، اصغری پور نگار، امیریان ملیحه، اسماعیلی حبیب الله، اسکندرنیا الناز. مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر ارزیابی مجدد مثبت و آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب دوره انتظار نتیجه درمان با IUI (تلقیح داخل رحمی). مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1396; 27 (149) :111-123

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-8666-fa.html


چکیده:   (6153 مشاهده)

سابقه و هدف: دوره ‌انتظار نتیجه ‌درمان های کمک باروری با دیسترس ‌شدید زنان همراه است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر مداخله مبتنی بر ارزیابی مجدد مثبت و آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب ‌دوره انتظار نتیجه درمان با IUI در زنان نابارور انجام شد.

مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 108 زن مراجعه کننده به مرکز ناباروری میلادشهر مشهد انجام گرفت. در گروه آموزش‌ مهارت ‌حل ‌مساله‌، مهارت حل مساله طی 3 جلسه آموزش داده شد، در گروه مداخله مبتنی بر ارزیابی مجدد مثبت دو جلسه آموزش جهت آشنایی واحدهای پژوهش‌ با کارت افکار مقابله ای برگزار گردید و از آن ها خواسته می شد طی دوره انتظار کارت افکار مقابله‌ای را خوانده و فرم پایش روزانه را تکمیل کنند و گروه کنترل مراقبت معمول را دریافت می کردند. میانگین اضطراب  بااستفاده ازپرسشنامه  اضطراب اشپیل برگر در روز دهم دوره انتظار نتیجه درمان در سه گروه  مقایسه گردید.

یافته ها: در روزدهم دوره انتظارمیانگین نمره اضطراب آشکار در گروه کنترل (70/11±46/52)، آموزش مهارت حل مساله (25/11±03/46) و مداخله مبتنی بر ارزیابی مجدد مثبت (50/10±34/47) اختلاف معنی‌دار داشت (039/0= P) اما میانگین اضطراب پنهان گروه کنترل (98/6±55/47)، آموزش مهارت حل مساله (84/8±02/45) و مداخله مبتنی بر ارزیابی مجدد مثبت (89/8±92/45) اختلاف معنی دار وجود نداشت (426/0P=).

استنتاج: با توجه به تاثیر مداخله مبتنی بر ارزیابی مجدد مثبت و آموزش مهارت حل مساله بر کاهش اضطراب دوره انتظار نتیجه درمان با IUI پیشنهاد می شود با توجه به امکانات موجود در هر مرکز ناباروری از مداخلات مذکور استفاده شود.

متن کامل [PDF 314 kb]   (1936 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: زنان و زایمان و نازایی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb