سابقه و هدف : یکی از مهمترین مشکلات حرفه ای پزشکان مسأله نارضایتی و شکایت بیماران به مراجع قضایی و تبعات آن در زندگی شخصی و حرفهای آنان است. این خطاهای پزشکی ممکن است در هر جایی از نظام مراقبت بهداشتی اتفاق بیفتد. هدف از این مطالعه بررسی پروندههای شکایات از قصور پزشکی در رشتههای مختلف پزشکی ارجاع شده به سازمان نظام پزشکی و پزشک قانونی استان و در نهایت ارائه راه حل مناسب جهت کاهش قصورات پزشکی میباشد.
مواد و روش ها : این مطالعه توصیفی با بررسی پروندههای شکایت از قصور پزشکی ارجاع شده به پزشکی قانونی و نظام پزشکی شهرستان ساری طی سالهای 1385 تا 1389 صورت گرفته است. دادهها توسط نرمافزار SPSS 15.00 و با استفاده از آزمونهای آماری آمار توصیفی ارزیابی و تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها : از مجموع 192 پرونده بررسی شده در 1/27 درصد موارد وقوع قصور پزشکی اثبات گردید و 2/55 درصد منجر به تبرئه پزشک یا کادر درمانی گردید و در 7/17 درصد موارد به علت رضایت شاکی یا عدم پیگیری پرونده مختومه اعلام گردید. بیشترین موارد قصور پزشکی اثبات شده (8/28 درصد) و شکایات (4/22 درصد) مربوط به سال 1388 میباشد. بیشترین موارد قصور پزشکی از نوع بی احتیاطی (5/36 درصد) و بی مبالاتی (6/34 درصد) بوده است. بیشترین شکایات ارجاع شده به ترتیب مربوط به رشته ارتوپدی (28/22 درصد)، جراحی عمومی (36/14 درصد)، زنان و زایمان (38/12 درصد)، دندانپزشکی (41/9 درصد) و بیشترین موارد قصور پزشکی اثبات شده به ترتیب مربوط به رشته ارتوپدی (84/28 درصد)، دندانپزشکی (46/13 درصد)، جراحی عمومی (54/11 درصد)، پزشکی عمومی (62/9 درصد) بوده است.
استنتاج : نتایج این تحقیق نشان میدهد که بیشترین مورد شکایت از قصور پزشکی از نوع بی احتیاطی بوده و بیشترین شکایات ارجاع شده مربوط به گروهای جراحی و بالاترین آن مربوط به گروه ارتوپدی و سپس جراحی عمومی بوده است. لذا شایسته است متخصصان ضمن اعمال دقت بیشتر در درمان بیماران و ایجاد ارتباط نزدیک و صمیمانهتر با بیماران و ارائه توضیحات لازم نگرش آنان را در مورد بیماری افزایش دهند. همچنین با برگزاری دورههای بازآموزی میتوان در جهت کاهش شکایتها و موارد قصور پزشکی گام برداشت.