دوره 26، شماره 142 - ( آبان 1395 )                   جلد 26 شماره 142 صفحات 212-194 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Radfar F, Nejati V, Fathababdi J, Layegh H. Effect of Attention Training on Working Memory Function and Reading Components in Pupils with Dyslexia: A Single-subject Design Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2016; 26 (142) :194-212
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-8800-fa.html
رادفر فرهاد، نجاتی وحید، فتح آبادی جلیل، لایق‏ هدا. تأثیر تمرینات تقویت توجه بر عملکرد حافظه‌کاری و مؤلفه های خواندن دانش‌آموزان نارساخوان: یک مطالعه تک موردی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1395; 26 (142) :194-212

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-8800-fa.html


چکیده:   (5625 مشاهده)

سابقه و هدف: نارساخوانی اختلالی شایع در میان دانش‌آموزان است که منجر به مشکلات گسترده‌ای در زمینه عملکرد تحصیلی می‌شود. هدف این پژوهش تعیین تأثیر تقویت توجه بر حافظه‌کاری و مؤلفه‌های خواندن دانش‌آموزان نارساخوان است.

مواد و روش‌ها: طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و یک مطالعه تک موردی با طرح خط پایۀ چندگانه با گروه کنترل بوده است. نمونه مورد بررسی در این مطالعه، 8 دانش‌آموز نارساخوان ساکن شهرستان کرج بودند که در سال تحصیلی 91-90 به مراکز اختلالات یادگیری مراجعه کرده بودند. نمونه‌ها با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تقویت عملکردهای توجهی به مدت 15 جلسه با استفاده از برنامه توانبخشی شناختی صورت گرفت. آزمودنی‌ها در سه مرحله و در هر مرحله 3 بار و هم چنین در یک فاصله زمانی چهار ماه مورد توسط آزمون توانایی خواندن فارسی (APRA) و آزمون N-BACK مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های این پژوهش با برنامۀ اکسل 2007 به منظور تحلیل کیفی داده‌ها و MBD جهت تحلیل کمی استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج حاصل از اندازه اثر به دست آمده از MBD و تحلیل بصری نشان می‌دهد که آزمودنی‌های گروه آزمایش در نمرات حافظه‌کاری و مؤلفه‌های خواندن تغییر و بهبود نشان دادند.

استنتاج: تقویت توجه در بهبود دانش‌آموزان نارساخوان تأثیر دارد. بر مبنای نتایج این پژوهش می‌توان پیشنهاد نمود که به کارگیری ابزارهای توانبخشی شناختی در قالب برنامه‌های رایانه‌ای می‌تواند ابزار اثربخش در تقویت دانش‌آموزان نارساخوان باشد.

متن کامل [PDF 1125 kb]   (2560 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb