دوره 26، شماره 144 - ( دی 1395 )                   جلد 26 شماره 144 صفحات 202-192 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabz Makan L, Ghasemi M, Asghari Jafar Abadi M. A Survey of Coping Appraisal and Threat Appraisal in Predicting Tobacco Use in Male High School Students . J Mazandaran Univ Med Sci 2017; 26 (144) :192-202
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9258-fa.html
سبزمکان لیلا، قاسمی محمود، اصغری جعفر آبادی محمد. بررسی فرآیندهای ارزیابی کنار آمدن و تهدید در پیش بینی مصرف دخانیات در دانش آموزان پسر دبیرستانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1395; 26 (144) :192-202

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9258-fa.html


چکیده:   (5341 مشاهده)

سابقه و هدف: با توجه به روند رو به افزایش مصرف دخانیات، پژوهش حاضر با هدف بررسی فرآیندهای تئوری انگیزش محافظت در پیش‌بینی مصرف دخانیات در دانش‌آموزان دبیرستانی پسر در شهرستان نوشهر انجام شد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 440 نفر از نوجوانان پسر دبیرستانی شهر نوشهر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل اطلاعات دموگرافیک و 55 سوال بر اساس سازه‌های تئوری انگیزش محافظت بود که روایی و پایایی آن‌ها مورد تایید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که فرآیندهای ارزیابی کنار آمدن و ارزیابی تهدید با یکدیگر 9/22 درصد از قصد عدم مصرف دخانیات (انگیزش محافظت) را پیش‌بینی می‌کردند که نقش فرآیند ارزیابی کنار آمدن (40/0=β) بیش از ارزیابی تهدید (19/0- =β) می‌باشد. میزان پیش‌بینی رفتار مصرف دخانیات توسط این دو فرآیند، 6/25 درصد بود که باز هم نقش پیش‌گویی‌کنندگی ارزیابی کنار آمدن (33/0- =β) نسبت به ارزیابی تهدید (31/0=β) بیش‌تر بود.

استنتاج: پژوهش حاضر نشان می‌دهد که فرآیند میانجی شناختی ارزیابی کنار آمدن در پیش‌بینی قصد عدم مصرف (انگیزش محافظت) و رفتار مصرف دخانیات موفق‌تر بوده است، لذا بالا بردن خودکارآمدی و کارآمدی پاسخ و کاستن از هزینه‌های درک شده عدم مصرف دخانیات در دانش‌آموزان با هدف کاهش مصرف دخانیات می‌تواند به عنوان یک اصل در آموزش مورد توجه قرار گیرد.

متن کامل [PDF 659 kb]   (1550 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb