دوره 28، شماره 163 - ( مرداد 1397 )                   جلد 28 شماره 163 صفحات 143-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafipour V, Salimi S S, Azimi Lolaty H, Moosazadeh M. Effect of Nursing Skills Education on the Quality of Patient Care: A Systematic Review and Meta-analysis. J Mazandaran Univ Med Sci 2018; 28 (163) :135-143
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9733-fa.html
شفیع پور ویدا، سلیمی سکینه، عظیمی لولتی حمیده، موسی زاده محمود. تاثیر آموزش مهارت های پرستاری بر روی کیفیت مراقبت از بیماران: مرور سیستماتیک و متاآنالیز. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1397; 28 (163) :135-143

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9733-fa.html


چکیده:   (3934 مشاهده)

سابقه و هدف: امروزه کیفیت خدمات پرستاری بـا چالش‌های فراوانی روبرو است. مروری بر متون ایرانی، کیفیت نامطلوبی را در این زمینه نشان داد. هرچند پس از آموزش پرستاری، میزان کیفیت مراقبت افزایش می‌یابد، ولی در نمرات میزان کیفیت مراقبت از بیماران گزارش شده، تفاوت زیادی وجود دارد، لذا ضروری است نسبت به رفع این تناقصات اقدام شود. هدف مطالعه حاضر، تاثیر آموزش پرستاری بر روی کیفیت مراقبت از بیماران با استفاده از روش متاآنالیز می‌ باشد.
مواد و روش ها: در این مطالعه، جستجو در پایگـاه‌هـای Pub med, Scopus, Cochrane, Magiran, SID, Cinahel و موتور جستجوی Google scholar با استفاده ازکلیدواژههای Mesh و غیر Mesh انجام شده است. حوزه جغرافیایی مطالعات انتخاب شده ایران بوده است. شاخص هتروژنیتی مطالعات با استفاده از آزمون Q و I-Squred تعیین شد و با استفاده از معکوس واریانس مدل اثر تصادفی تفاوت استاندارد شده میانگین نمره کلی کیفیت مراقبت، بعد ارتباطی، فیزیکی و روانی اجتماعی برآورد گردید. نرم افزار مورد استفاده Stata ver. 11 بوده است.
یافته ها: در این متاآنالیز و مرور سیستماتیک، در نهایت تعداد 4 مقاله واجد معیارهای ورود به پژوهش بودند. تعداد نمونه در گروه مداخله 128 نفر و در گروه کنترل 128 نفر بوده است. میانگین نمره کیفیت مراقبت پرستاری با فاصله اطمینان 95 درصد، 16/3 بوده است.
استنتاج: این متاآنالیز نشان داد که آموزش مهارتهای پرستاری، نمره کیفیت مراقبت پرستاری را در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل 16/3 واحد افزایش داده است.

متن کامل [PDF 430 kb]   (1941 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb