سابقه و هدف: امروزه کیفیت خدمات پرستاری بـا چالشهای فراوانی روبرو است. مروری بر متون ایرانی، کیفیت نامطلوبی را در این زمینه نشان داد. هرچند پس از آموزش پرستاری، میزان کیفیت مراقبت افزایش مییابد، ولی در نمرات میزان کیفیت مراقبت از بیماران گزارش شده، تفاوت زیادی وجود دارد، لذا ضروری است نسبت به رفع این تناقصات اقدام شود. هدف مطالعه حاضر، تاثیر آموزش پرستاری بر روی کیفیت مراقبت از بیماران با استفاده از روش متاآنالیز می باشد.
مواد و روش ها: در این مطالعه، جستجو در پایگـاههـای Pub med, Scopus, Cochrane, Magiran, SID, Cinahel و موتور جستجوی Google scholar با استفاده ازکلیدواژههای Mesh و غیر Mesh انجام شده است. حوزه جغرافیایی مطالعات انتخاب شده ایران بوده است. شاخص هتروژنیتی مطالعات با استفاده از آزمون Q و I-Squred تعیین شد و با استفاده از معکوس واریانس مدل اثر تصادفی تفاوت استاندارد شده میانگین نمره کلی کیفیت مراقبت، بعد ارتباطی، فیزیکی و روانی اجتماعی برآورد گردید. نرم افزار مورد استفاده Stata ver. 11 بوده است.
یافته ها: در این متاآنالیز و مرور سیستماتیک، در نهایت تعداد 4 مقاله واجد معیارهای ورود به پژوهش بودند. تعداد نمونه در گروه مداخله 128 نفر و در گروه کنترل 128 نفر بوده است. میانگین نمره کیفیت مراقبت پرستاری با فاصله اطمینان 95 درصد، 16/3 بوده است.
استنتاج: این متاآنالیز نشان داد که آموزش مهارتهای پرستاری، نمره کیفیت مراقبت پرستاری را در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل 16/3 واحد افزایش داده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |