چکیده: (8100 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از اهداف مهم آموزش پرستاری، تربیت پرستاران شایسته است. هدف این مطالعه، کشف معنای شایستگی آموزشی اعضای هیأت علمی پرستاری در نزد دانشجویان و استادان پرستاری بود.
مواد و روشها: تحقیق حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. دادهها از طریق مصاحبههای بدون ساختار عمیق (30 مصاحبه انفرادی و یک مصاحبه متمرکز) جمعآوری گردید. نمونهگیری به صورت هدفمند از ماه تیر سال 1391 شروع و تا ماه خرداد سال 1392 در دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه یافت. تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی متعارف انجام گرفت.
یافتهها: تحلیل دادهها منتج به استخراج 11 طبقه و 4 مضمون شد. مضامین به دست آمده عبارت از «کارامد و مفید نمودن آموزش نظری، کسب صلاحیتهای علمی و مهارتهای تخصصی پرستاری، کارامد و مفید نمودن آموزش بالینی و انتقال آن به دانشجویان و منطقی و عینیسازی ارزشیابی» بود. این مضامین بیانگر ابعاد و ویژگیهای معنایی درک شده دانشجویان و اعضای هیأت علمی پرستاری از شایستگی آموزشی استادان پرستاری بود که منجر به ساخت 4 گویه از مضمون اول، 4 گویه از مضمون دوم، 8 گویه از مضمون سوم و 3 گویه از مضمون چهارم گردید.
استنتاج: این مطالعه توانسته است ضمن ارایه چهار ویژگی اساسی صلاحیت آموزشی اعضای هیأت علمی پرستاری، شاخصهای مربوط به این ویژگیها را با توجه به شرایط عرصه مشخص سازد. این یافتهها میتواند برای ارزشیابی و طراحی ابزار سنجش صلاحیت آموزشی اعضای هیأت علمی پرستاری کاربرد داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
پرستاری