ادراک اعضای هیأت علمی و دانشجویان پرستاری از شایستگی آموزشی استادان: یک مطالعه کیفی - مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
دوره 23، شماره 110 - ( اسفند 1392 )                   جلد 23 شماره 110 صفحات 2-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari H, Mohammadi E, Ahmadi F, Kazemnejad A. The perceptions of nursing students and their teachers about professional competency of academic staff: A qualitative study. J Mazandaran Univ Med Sci. 2014; 23 (110) :2-15
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3411-fa.html
جعفری هدایت، محمدی عیسی، احمدی فضل‌اله، کاظم‌نژاد انوشیروان. ادراک اعضای هیأت علمی و دانشجویان پرستاری از شایستگی آموزشی استادان: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1392; 23 (110) :2-15

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3411-fa.html


چکیده:   (3997 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از اهداف مهم آموزش پرستاری، تربیت پرستاران شایسته است. هدف این مطالعه، کشف معنای شایستگی آموزشی اعضای هیأت علمی پرستاری در نزد دانشجویان و استادان پرستاری بود. مواد و روش‌ها: تحقیق حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های بدون ساختار عمیق (30 مصاحبه انفرادی و یک مصاحبه متمرکز) جمع‌آوری گردید. نمونه‌گیری به صورت هدفمند از ماه تیر سال 1391 شروع و تا ماه خرداد سال 1392 در دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه یافت. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوای کیفی متعارف انجام گرفت. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها منتج به استخراج 11 طبقه و 4 مضمون شد. مضامین به دست آمده عبارت از «کارامد و مفید نمودن آموزش نظری، کسب صلاحیت‌های علمی و مهارت‌های تخصصی پرستاری، کارامد و مفید نمودن آموزش بالینی و انتقال آن به دانشجویان و منطقی و عینی‌سازی ارزشیابی» بود. این مضامین بیانگر ابعاد و ویژگی‌های معنایی درک شده دانشجویان و اعضای هیأت علمی پرستاری از شایستگی آموزشی استادان پرستاری بود که منجر به ساخت 4 گویه از مضمون اول، 4 گویه از مضمون دوم، 8 گویه از مضمون سوم و 3 گویه از مضمون چهارم گردید. استنتاج: این مطالعه توانسته است ضمن ارایه چهار ویژگی اساسی صلاحیت آموزشی اعضای هیأت علمی پرستاری، شاخص‌های مربوط به این ویژگی‌ها را با توجه به شرایط عرصه مشخص سازد. این یافته‌ها می‌تواند برای ارزشیابی و طراحی ابزار سنجش صلاحیت آموزشی اعضای هیأت علمی پرستاری کاربرد داشته باشد.
متن کامل [PDF 236 kb]   (953 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb