دوره 29، شماره 172 - ( اردیبهشت 1398 )                   جلد 29 شماره 172 صفحات 99-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khademloo M, Moosazadeh M, Khosravi P. Attitude of Health Center Staff towards the Components of Patient Safety Culture and Assessing Patient Satisfaction, Amol, Iran . J Mazandaran Univ Med Sci 2019; 29 (172) :90-99
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-12144-fa.html
خادملو محمد، موسی زاده محمود، خسروی پژمان. ارزیابی نگرش کارکنان مراکز بهداشتی درمانی شهرستان آمل نسبت به مولفه های فرهنگ ایمنی بیمار و بررسی رضایتمندی بیماران . مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1398; 29 (172) :90-99

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-12144-fa.html


چکیده:   (2865 مشاهده)
سابقه و هدف: توجه به ایمنی از مهمترین شاخصهای مراکز بهداشتی درمانی است و یک ارتباط مثبت بین فرهنگ ایمنی بیمار و بهبود پیامدهای سلامت وجود دارد هم چنین در کنار آن شناخت عوامل موثر در رضایتمندی مراجعین در ارتقای کیفیت مراقبتها موثر می باشد.این مطالعه برای ارزیابی فرهنگ ایمنی بیمار در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان آمل و هم چنین برای بررسی میزان رضایتمندی مراجعین به این مراکز صورت گرفته است.
مواد و روشها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی است.211 نفر از پرسنل مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی شهرستان آمل ار اسفند 1396 تا خرداد 1397مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه MOSPSC بود که 12 بعد از فرهنگ ایمنی را مورد ارزیابی قرار میدهد. در کنار آن 211 نفر از مراجعین به همان مراکز با پرسشنامه SERVQUAL که ارزیابیکننده کیفیت خدمات از طریق رضایت مراجعین میباشد، مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با نرمافزار spss22 مورد  ارزیابی قرار گرفتند.
یافتهها: نگرش مثبت در کارکنان در مورد کل ابعاد 82 درصد بود. بیشترین نگرش مثبت نسبت به بعد پیگیری (85 درصد) و کمترین آن در مورد بعد ارزیابی کلی کیفیت و ایمنی(59 درصد) وجود داشت. در مورد رضایتمندی مراجعین، میزان رضایت به طور کلی (79 درصد) بود. بیشترین بعد رضایت، اعتماد (88 درصد) و کمترین آن بعد دسترسی به پزشک (18 درصد) بود.
استنتاج: فراهم کردن پرسنل کافی و تهیه استانداردهای کاری برای پرسنل و تخصیص منابع کافی برای بهبود کیفیت و مراقبت از طرف مدیران می تواند به ارتقای فرهنگ ایمنی در مراکز بهداشتی درمانی کمک کند. در مورد رضایتمندی مراجعین، راهبرد مشارکتی با کارکنان و شناخت ادراکات و انتظارات مراجعین توسط مدیران جهت بهبود میزان رضایتمندی مراجعین مفید می باشد.
متن کامل [PDF 570 kb]   (972 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb