Lotfi M, Bahrampouri L, Amini M, Fatemitabar R, Birashk B, Entezari M et al . Persian Adaptation of Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents (ERQ-CA)
. J Mazandaran Univ Med Sci 2019; 29 (175) :117-128 URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-12374-fa.html
لطفی مژگان، بهرام پوری لیلا، امینی مهدی، فاطمی تبار ریحانه، بیرشک بهروز، انتظاری محمد و همکاران.. انطباق پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان
(ERQ-CA) به زبان فارسی
. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1398; 29 (175) :117-128
سابقه و هدف:این مطالعه با هدف انطباقسازی و هنجاریابی مقدماتی پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (ERQ-CA) در یک نمونه از دانشآموان ایرانی انجام شد. مواد و روشها: این مطالعهروش شناسی بر روی دانشآموزان دختر و پسر مدارس دولتی در مقاطع دبستان و متوسطه شهر تهران و در سال تحصیلی 97-96 اجرا شد. نمونه مطالعه 412 نفر (8/56 درصد دختر) بودندکه با تلفیق روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ایی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (ERQ-CA)، پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی فرم کودکان (PANAS-C)، پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI) و پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) بود. تجزیه و تحلیل دادهها توسط SPSS-20 و با استفاده ازآمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی، تحلیل مولفه اصلی، آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون) انجام شد. یافتهها:تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه ERQ-CA دارای دو عامل (ارزیابی مجدد و سرکوبی) است. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای کل پرسشنامه81/0 و برای دو عامل ارزیابی مجدد و سرکوبی به ترتیب مقادیر 79/0 و 68/0 بود. همچنین،همبستگی محاسبه شده برای ارتباط میان دو عامل ارزیابی مجدد و سرکوبیبا زیرمقیاسهای عاطفه مثبت و منفی،نشانگان اضطرابی (به استثنای وسواس فکری- عملی) و افسردگی نشان دهنده رابطه معنیدار (در سطح خطای 01/0 و 05/0) بود. استنتاج: به طور کلی، با توجه به نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر میتوان ادعا کرد که فرم فارسی پرسشنامه ERQ-CAاز ویژگیهای روانسنجی مطلوب برخوردار بوده و با اطمینان میتوان از آن جهت ارزیابی پژوهشی و بالینی راهبردهای تنظیم هیجان در کودکان و نوجوانان ایرانی استفاده کرد.