دوره 29، شماره 177 - ( مهر 1398 )                   جلد 29 شماره 177 صفحات 165-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekzadeh R, Mahmoodi G, Abedi G. Performance Assessment of Sari Imam Khomeini Hospital Applying EFQM Excellence Model and Operational Planning. J Mazandaran Univ Med Sci 2019; 29 (177) :157-165
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13542-fa.html
ملک زاده رویا، محمودی قهرمان، عابدی قاسم. ارزیابی عملکرد بیمارستان آموزشی امام خمینی (ره) ساری با مدل تعالی سازمانی و رویکرد مدل برنامه ریزی عملیاتی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1398; 29 (177) :157-165

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13542-fa.html


چکیده:   (3849 مشاهده)
سابقه و هدف: بیمارستانها برای حرکت به سمت تعالی، ناگزیر از استقرار فنون نوین مدیریتی نظیر مدل تعالی سازمانی هستند. هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد یک بیمارستان آموزشی با مدل تعالی سازمانی و رویکرد مدل
برنامه­ریزی عملیاتی بود.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی- تحلیلی در سال 1397 در بیمارستان آموزشی امام خمینی ساری انجام شد. نمونههای مطالعه، کلیه مدیران و سرپرستاران بیمارستان بودند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه EFQM (یک مدل تعالی سازمانی) بود که روایی آن بر اساس نظر خبرگان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 92/0 بهدست آمد. نتایج این پرسشنامه با رویکرد IPOCC به صورت مولفههای ساختاری، فرایندی، خروجی، کنترلی و زمینهای دستهبندی شدند. داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بیمارستان مورد مطالعه در معیار توانمندسازها 82/319 (96/63 درصد امتیاز مطلوب) و در معیار نتایج 38/313 امتیاز (67/62 درصد امتیاز مطلوب) از 500 امتیاز را کسب کرد. بیشترین توزیع مولفهها و امتیازت مکتسبه با رویکرد IPOCC در این مدل به ترتیب در بعد نتیجه با 2/40 درصد و بعد ساختار با میانگین 44/0±25/3 بود. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که تفاوت معنیداری میان ابعاد مختلف IPOCC وجود داشت (001/0P<).
استنتاج: این بیمارستان از نظر معیارهای  EFQMدر وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد و بیشترین توجه این مدل بر نتایج و فرایندهاست. از این رو داشتن دیدگاه سیستمی و کنترل مناسب فرایندهای درمانی و توجه به ابعاد زمینهای نظیر فرهنگ سازمانی در کنار فرایندها، ساختارها و نتایج جهت متوازن کردن استانداردها پیشنهاد میگردد.
 
واژه‌های کلیدی: ارزیابی، عملکرد، کیفیت، EFQM، IPOCC
متن کامل [PDF 707 kb]   (967 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: مدیریت بیمارستانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb