Rafie S, Akbari R, Yazdani Charati J, Elyasi F, Azimi-Lolaty H. Effect of Mindfulness-based Metacognitive Skills Training on Depression, Anxiety, Stress, and Well-being in Patients with Systemic Lupus Erythematosus. J Mazandaran Univ Med Sci 2020; 30 (183) :11-21
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13641-fa.html
رفیعی سمانه، اکبری رقیه، یزدانی چراتی جمشید، الیاسی فروزان، عظیمی لولتی حمیده. تاثیر آموزش مهارت های فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب، استرس و احساس خوب بودن بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1399; 30 (183) :11-21
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13641-fa.html
چکیده: (2669 مشاهده)
سابقه و هدف: بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)از مشکلات روانی بسیاری از جمله افسردگی، اضطراب و استرس رنج میبرند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب، استرس و احساس خوب بودن بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده با طرح پیش- پس آزمون بود که بر روی 60 بیمار (دو گروه 30 نفره) مبتلا به SLE مراجعهکننده به کلینیک نفرولوژی بیمارستان شهید بهشتی بابل در سال 1397 انجام شد. آموزش مهارتهای فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی طی 8 جلسه یک ساعته برای گروه آزمون انجام گرفت و گروه شاهد هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، مقیاس افسردگی- اضطراب و استرس DASS-21 و پرسشنامه خوب بودن روانی (PWB)بود. روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل معادلات برآوردگر تعمیم یافته با ساختار همبستگی اتورگرسیو با استفاده از نرمافزار SPSS-24 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تغییرات در میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون معنیدار بوده است (001/0=P). همچنین مقایسه میانگین نمرات احساس خوب بودن قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون بهطور معنیداری تغییر یافت (006/0=P). نمرات افسردگی، اضطراب، استرس و احساس خوب بودن در گروه شاهد در مقایسه با گروه آزمون اختلاف آماری معنیداری نداشت.
استنتاج: آموزش مهارتهای فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند موجب کاهش افسردگی، اضطراب، استرس و افزایش احساس خوب بودن در بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک شود.
شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 2N20171203037723IRCT
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش پرستاری