دوره 31، شماره 195 - ( فروردین 1400 )                   جلد 31 شماره 195 صفحات 93-82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razavipoor M, Moradi S, Amuei F, Mahmoodi E, Sadeghi Mahali F, Baghbanian M et al . Quality Assessment of Clinical Education in Mazandaran University of Medical Sciences from the Perspective of Clerkships and Interns in 2019. J Mazandaran Univ Med Sci 2021; 31 (195) :82-93
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14595-fa.html
رضوی پور مهران، مرادی سیاوش، عمویی فتانه، محمودی الهه، صادقی محلی فروزان، باغبانیان محمد و همکاران.. کیفیت آموزش بالینی گروه‌های آموزشی مراکز آموزشی درمانی از دیدگاه کارآموزان و کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1398. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1400; 31 (195) :82-93

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14595-fa.html


چکیده:   (1471 مشاهده)
سابقه و هدف: کسب مهارتهای اساسی و حرفهای شدن در پزشکی، به کیفیت و کمیت آموزش در محیطهای بالینی بستگی دارد، در این مطالعه کیفیت آموزش بالینی گروه‌های آموزشی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارزیابی شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی در سال 98 با روش سرشماری بر روی 175 کارآموز و کارورز رشته پزشکی اجرا شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، چک‌لیست مبتنی بر استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بود. نظرات مکتوب کارآموزان و کارورزان در مورد انطباق برنامه‌های آموزشی گزارش صبحگاهی، آموزش درمانگاهی، راندبالینی، گراندراند، ژورنال کلاب و مرکز مهارت‌های بالینی با استانداردهای آموزش بالینی دریافت شد. توصیف و تحلیل آماری داده‌ها با نرم‌افزار SPSS16 انجام شد.
یافتهها: برنامه "گزارش صبحگاهی" با کسب 1/85 درصد از کل امتیازات دارای بیش‌ترین و برنامه "مرکز مهارت‌های بالینی" با 7/72 درصد امتیاز دارای کم‌ترین امتیاز مکتسبه از وضعیت آموزش بالینی بودند که این اختلاف امتیاز در بین برنامه‌ها به لحاظ آماری معنی‌دار بود (05/0 > P). ارزیابی کیفیت تمامی برنامه‌های آموزش بالینی از دیدگاه دو گروه زنان و مردان یکسان بود. به جز دیدگاه مشابه در مورد برنامه‌ گزارش صبحگاهی، دانشجویان کارآموز در مقایسه با کارورزان رضایت بیش‌تری از وضعیت آموزش بالینی در سایر برنامه‌ها داشتند.
استنتاج: از دیدگاه دانشجویان این مطالعه، برنامه گزارش صبحگاهی کیفیت قابل قبولی داشته اما برنامه های آموزش درمانگاهی، ژورنال‌کلاب، گراندراند و مرکز مهارت‌های بالینی دارای برخی اشکالات بودند. اجرای کارگاه‌های آموزشی برای اساتید بالینی جهت برگزاری مطلوب و استاندارد برنامههای آموزش بالینی پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 796 kb]   (653 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشكی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb