دوره 31، شماره 202 - ( آبان 1400 )                   جلد 31 شماره 202 صفحات 79-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoudian A, Golshiri P, Rejali M. Effect of Education Based on Health Belief Model on Self-care Behavior and Metabolic Indices in Patients with Type 2 Diabetes: A Clinical Research Trial. J Mazandaran Univ Med Sci. 2021; 31 (202) :71-79
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14674-fa.html
محمودیان احمد، گلشیری پرستو، رجالی مریم. تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتار خودمراقبتی و شاخص های متابولیک بیماران دیابتیک تیپ دو: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1400; 31 (202) :79-71

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14674-fa.html


چکیده:   (91 مشاهده)
 سابقه و هدف: آموزش به بیمار بخش مهمی از فرایند درمان بیماری است. مدلهای آموزشی مانند مدل اعتقاد بهداشتی (HBM) بر انگیزه افراد تاکید دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر این روش آموزشی بر عملکرد خودمراقبتی و شاخصهای متابولیک در بیماران دیابتیک تیپ دو، طراحی و اجرا شد.
مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی، 80 بیمار دیابتی تیپ دو، بهصورت تصادفی به دو گروه 40 نفری مداخله و کنترل (مراقبت روتین) تخصیص یافتند. درگروه مداخله در چهار جلسه 90 دقیقهای به شیوه سخنرانی و پرسش و پاسخ با رویکرد مدل اعتقاد بهداشتی، مطالب شناخت دیابت و باورها، سبک زندگی و خودمراقبتی آموزش داده شد. در همه نمونهها، قبل و چهارماه پس از مداخله، اندازهگیری قندخون ناشتا (FBS)، میانگین قندخون سه ماهه (HbA1C)، لیپوپروتئینها (LDL Cholesterol)، فشارخون و نیز تکمیل پرسشنامههای سازههای مدل اعتقاد بهداشتی و رفتارهای خودمراقبتی انجام شد. دادههای مطالعه با نرمافزار SPSS23 و آزمون تحلیل کوواریانس در سطح معناداری 5 درصد آنالیز شدند.
یافتهها: میزان افزایش نمره سازههای آگاهی (0/01=P)، عملکرد (0/01=P) و خودکارآمدی (0/04=P) و میزان کاهش نمرهسازه موانع درک شده (0/02=P) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بیشتربود. دو گروه از نظر شدت تغییرات FBS، LDL و فشارخون مشابه بودند، اما تفاوت معنیداری از نظر شدت تغییر HbA1C (0/04=P) داشتند.
استنتاج: آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشت بر ارتقای رفتارهای خودمراقبتی و کنترل عوارض متابولیک در بیماران دیابیتیک موثر به نظر میرسد. طراحی و اجرای مطالعات مشابه با بازه زمانی طولانیتر و حجم نمونه بیشتر و نیز برای سایر بیماریهای مزمن مانند پر فشاری خون و بیماریهای مزمن قلبی پیشنهاد میشود.
 
شماره ثبت کارآزمایی بالینی : N520171230038142IRCT  
متن کامل [PDF 767 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb