اسلامی شهربابکی مهین، احمدی عاطفه، صباحی عبدالرضا، صالحی پیام. ارزیابی میزان استفاده از رسانههای دیجیتال و ارتباط آن با
اختلالات رفتاری در کودکان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1399; 30 (189) :158-163
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-14798-fa.html
چکیده: (1369 مشاهده)
سابقه و هدف: عوارض استفاده خردسالان از رسانههای دیجیتال در دنیا و ایران رو به افزایش است. هدف این مطالعه ارزیابی میزان استفاده از رسانههای دیجیتال (تلویزیون، موبایل و تبلت) و ارتباط آن با اختلال رفتاری در کودکان مقطع پیش دبستانی میباشد.
مواد و روشها: این مطالعه یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود، که با روش نمونهگیری خوشه ای تصادفی بر روی ۲۷۴خردسال محصل پیش دبستانی در دو مرکز تحت پوشش آموزش و پرورش و دو مرکز تحت نظارت بهزیستی شهر کرمان در سال تحصیلی 98-97 انجام شد. پرسشنامههای مورد استفاده شامل پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و اختلالات رفتاری کودکان راتر(Rutter) بود.
یافتهها: 4/76 درصد از کودکان میزان استفاده بیشتر از 2 ساعت و بقیه کمتر از 2 ساعت در روز داشتند. جنسیت کودک، شاغل بودن مادر و میزان تحصیلات وی ارتباط معنی داری با میزان ساعت استفاده کودک از رسانههای دیجیتال داشت (05/0< P). نمره کل اختلالات رفتاری و بعد پرخاشگری آن ارتباط واضحی با میزان استفاده از تلویزیون داشت (05/0< P). استفاده بیش از 2 ساعت از تبلت در روز با رفتارهای ضد اجتماعی (05/0< P) و استفاده بیش از 2 ساعت از موبایل در روز با اضطراب، رفتارهای ضد اجتماعی و نمره کل اختلالات رفتاری (05/0< P) ارتباط آشکاری داشتند. مقایسه میانگین نمرات حیطههای مختلف پرسشنامه راتر بر حسب ساعت استفاده کلی از رسانههای دیجیتال تفاوتی نشان نداد (05/0> P).
استنتاج: با توجه به نتایج، محدود کردن جداگانه و اختصاصی استفاده از هر یک از رسانههای دیجیتال میتواند در کاهش اختلالات رفتاری در کودکان موثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی