Razavipour M, Shafizad M, Hedayatizadeh-Omran A, Alizadeh-Navaei R, Shayesteh Azar M, Mohammadnezhad F, et al . Motivation and Barriers to Research Activities in Clinical Professors in Mazandaran University of Medical Sciences, 2019. J Mazandaran Univ Med Sci 2020; 30 (189) :85-94
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15000-fa.html
رضوی پور مهران، شفیع زاد میثاق، هدایتی زاده عمران اکبر، علیزاده نوایی رضا، شایسته آذر مسعود، محمد نژاد فاطمه، و همکاران.. بررسی انگیزش، موانع و مشکلات پژوهش در اساتید بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1398. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1399; 30 (189) :85-94
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15000-fa.html
چکیده: (1479 مشاهده)
سابقه و هدف: پژوهش از پایههای مهم توسعه جامعه است که برای سامان بخشیدن به آن نیاز به درک توانمندیها، نقاط ضعف و قوت برنامهها است. با این هدف به بررسی انگیزش، موانع و مشکلات پژوهش در اساتید بالینی پرداختیم.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بصورت سرشماری بین اعضای هیات علمی بالینی (جراح و غیرجراح) دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. ابزارهای مطالعه، پرسشنامه موانع پژوهشی ستوده اصل و همکاران و انگیزش پژوهش صالحی بود. دادهها با آزمونهای آماری من ویتنی و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در این مطالعه 139 نفر با ضریب مشارکت 81 درصد شرکت کردند. بیشترین افراد از گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال بودند. انگیزه پژوهش در گروه زنان (38/6±92/59) بیشتر از مردان (47/5±24/57) بود (05/0P<). بیشترین مانع در حیطه مشکلات تهیه و تدوین طرح، در هر دو گروه جراح (67/0±68/3) و غیرجراح (89/۰±11/3) مربوط به مشخص نبودن نیازها و اولویتهای تحقیقاتی در دانشگاه بود و در حیطه اجرای طرح در همه گروهها عدم وجود فضای مناسب (04/1±50/3)، در حیطه اداری و مدیریتی در گروه جراحان کم توجهی به خلاقیت (86/0±80/3) و در گروه غیر جراحی مشکلات ذی حسابی و بودجه (21/1±27/3) عنوان شد (05/0>P).
استنتاج: با وجود انگیزه کافی موانع سازمانی و فردی فعالیتهای تحقیقاتی را تحت تأثیر قرار میدهد. میتوان با روشن نمودن الویتهای پژوهشی، ایجاد فضای مناسب فیزیکی و حل مشکلات مالی در رفع موانع موجوداقدام نمود.