Raeisi Sarteshneizy Z, Lotfi M, Pirmoradi M, Asghar Nejad Farid A. redictive Role of Self-efficacy in Emotional Regulation and Cognitive Flexibility on Reducing Emotional Distress in University Students. J Mazandaran Univ Med Sci 2020; 30 (189) :164-169
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15149-fa.html
رئیسی سر تشنیزی زهرا، لطفی مژگان، پیرمرادی محمدرضا، اصغرنژاد فرید علی اصغر. نقش پیش بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان و
انعطاف پذیری شناختی بر کاهش آشفتگی هیجانی دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1399; 30 (189) :164-169
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15149-fa.html
چکیده: (3477 مشاهده)
سابقه و هدف: آشفتگی هیجانی میتواند بر افراد تاثیر زیادی بگذارد. از طرفی خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطافپذیری شناختی، میتوانند بر میزان آشفتگی هیجانی تاثیر بگذارند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیشبین خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی بر کاهش آشفتگی هیجانی دانشجویان بود.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1398 بودند که با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 200 نفر به عنوان آزمودنی انتخاب شدند و به مقیاس خودکارآمدی در تنظیم هیجان Bandura و همکاران (1999)، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی Dennis and Vander wal (2010) و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS-21) پاسخ دادند. روش تجزیه و تحلیل دادهها همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی بود و از SPSS-23 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان با آشفتگی هیجانی و مولفههای آن (افسردگی، اضطراب و استرس) رابطه معناداری وجود دارد (01/0P≤ ، 53/0= r). از لحاط پیشبینیکنندگی نیز، خودکارآمدی در تنظیم هیجان با میزان پیشبینیکنندگی 28/0، پیشبین خوبی برای کاهش آشفتگی هیجانی است. اما بین انعطافپذیری شناختی با آشفتگی هیجانی و مولفههای آن (افسردگی، اضطراب و استرس) رابطه معنیداری مشاهده نشد(05/0P≥، 01/0 r=). همچنین بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان و انعطاف پذیری شناختی نیز رابطه معنیداری مشاهده شد (53/0_ r≥ ، 01/0P≥).
استنتاج: نتایج این پژوهش رابطه بین خودکارآمدی در تنظیم هیجان با آشفتگی هیجانی را تایید میکند. براین مبنا میتوان در مسیر کاربردی سازی این نتیجه بر بهبود و حفظ و ارتقا سلامت روان دانشجویان گام برداشت.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
روانشناسی