دوره 30، شماره 187 - ( مرداد 1399 )                   جلد 30 شماره 187 صفحات 159-154 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assadi T, Abedini E, Sarafraz S. Assessing Professional Ethics from the Perspective of Recipients and Service Providers in Hospitals Affiliated with Mazandaran University of Medical Sciences. J Mazandaran Univ Med Sci 2020; 30 (187) :154-159
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15177-fa.html
ملک زاده رویا، اسدی تورج، عابدینی احسان، سرافراز سونا. ارزیابی اخلاق حرفه‌ای از منظر گیرندگان، ارائه دهندگان و فراهم کنندگان خدمت در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1399; 30 (187) :154-159

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15177-fa.html


چکیده:   (1356 مشاهده)
سابقه و هدف: پایبندی به اصول اخلاق حرفه درگروههای پزشکی علاوه بر بر رضایتمندی بیماران نقش مهمی در بهبود و بازگشت سلامتی آنان دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی وضعیت اخلاق حرفه‌‌ای از منظر گیرندگان، ارائهدهندگان و فراهمکنندگان خدمت در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی در سال1398 انجام شد. جامعه آماری کارکنان، بیماران و مدیران بیمارستانهای آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند. روش نمونهگیری از کارکنان، بیماران و مدیران به ترتیب به صورت تصادفی ساده، تصادفی سیستماتیک و سرشماری بود و حجم نمونه نیز به ترتیب 241، 309 و 25 نفر بود. ابزار گردآوری داده‌‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی محتوایی و ظاهری پرسشنامه با نظر خبرگان و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عامل تأییدی و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و آزمون واریانس یکطرفه انجام شد.
یافتهها: میانگین نمره کسب شده اخلاق حرفهای از منظر ارائهدهندگان (64/0±17/4) بیشتر از منظر فراهم کنندگان (52/0±15/4) و گیرندگان (71/0±95/3) بود که این تفاوت از لحاظ آماری معنیدار بود(05/0< P-). از مجموع دیدگاه مشارکتکنندگان مطالعه حاضر، بعد ارتباط با دیگر همکاران بیشترین (55/0±34/4) و احترام به حق بیمار (68/0±09/4) کمترین امتیاز را کسب نمودند.
استنتاج: وضعیت اخلاق حرفهای در بیمارستانهای استان مازندران مطلوب میباشد. ارزیابی مستمر اخلاق حرفهای جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت و تصمیمات مناسب برای ارائه خدمات با پایبندی به اصول اخلاق حرفهای توصیه میشود.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفهای، حقوق بیمار، اخلاق
متن کامل [PDF 563 kb]   (600 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: اخلاق پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb