دوره 31، شماره 199 - ( مرداد 1400 )                   جلد 31 شماره 199 صفحات 155-144 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali-Ismaili A, Goran Orimi A, Hosseini Daroun kolaei S Z. Flipped Learning Process in Mazandaran University of Medical Sciences: A Grounded Theory Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2021; 31 (199) :144-155
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15431-fa.html
علی اسماعیلی عبدالله، گوران اوریمی ارسطو، حسینی درونکلایی سید زهرا. تبیین فرایند یادگیری معکوس در آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران: یک مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1400; 31 (199) :144-155

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15431-fa.html


چکیده:   (1314 مشاهده)
سابقه و هدف: نبود انگیزه یادگیری، حجم زیاد آموختنیهایی که باید در زمانی کوتاه آموخته شوند و به روز نبودن بخشی از محتوای آموزشی از جمله محدودیتهای افراد در حال یادگیری هستند. یادگیری معکوس به عنوان یک راه حل مطرح میگردد. در این روش، آموزش و یادگیری فردی با کمک ابزار و تکنولوژیهای آموزشی جایگزین آموزش مستقیم یک گروه بزرگ در محیط یادگیری توسط مدرس میشود. در پژوهش حاضر فرایند یادگیری معکوس در آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1399 تبیین شد.
مواد و روشها: طرح تحقیق از نوع کیفی با نظریه داده بنیاد بود. مصاحبه عمیق با 16 نفر از خبرگان دانشگاهی و اعضاء کمیته آموزش و توانمندسازی در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران، تهران و بابل با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انجام شد. داده‌های گردآوری‌شده از مصاحبه‌ها با کمک نرمافزار تحلیل کیفی MAXQDA 2018 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: فرایند یادگیری معکوس در آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران دارای 12 بعد انگیزه یادگیری، عوامل فردی، عوامل فرهنگ سازمانی، عوامل ساختاری، استقرار یادگیری معکوس، اقدامات تسهیلی، موانع و چالش‌های سازمانی، موانع و چالش‌های غیرسازمانی، بسترسازی و برنامه‌ریزی، آگاهی‌بخشی، کیفیت آموزش و کیفیت یادگیری بود.
استنتاج: پذیرش یادگیری معکوس به عنوان یک رویکرد مستقل توسط مدیران عالی، فراهمسازی و ارتقای کیفیت زیرساختها و امکانات آموزش مجازی و ارتقای توانمندیهای مدیریتی از طریق پذیرش اساتید شایسته و آشنا به فرایند یادگیری معکوس برای آموزش میتوانند راهکارهای مناسبی برای اجرایی کردن یادگیری معکوس باشند.
متن کامل [PDF 306 kb]   (1166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: سیاست گذاری و مدیریت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb