دوره 30، شماره 194 - ( اسفند 1399 )                   جلد 30 شماره 194 صفحات 209-199 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sobouti F, Lotfizadeh A, Misagh Toupkanloo I, Mirzaeian A, Aryana M. Coronavirus Disease 2019 as a Challenging and Transformative Factor in Dental Education: A Literature Review. J Mazandaran Univ Med Sci 2021; 30 (194) :199-209
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15777-fa.html
ثبوتی فرهاد، لطفی‌زاده آناهیتا، میثاق توپکانلو ایمان، میرزائیان امیرحسین، آریانا مهدی. کروناویروس 2019، عامل چالش و تحول در آموزش دندانپزشکی: یک مطالعه مروری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1399; 30 (194) :199-209

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15777-fa.html


چکیده:   (1967 مشاهده)
سابقه و هدف: در بسیاری از دانشگاه‌ها، حضور فیزیکی دانشجویان دندانپزشکی برای فراگیری علوم نظری و مهارت‌های بالینی این رشته الزامیست. دانشجویان دندانپزشکی در معرض خطر بالای ابتلا به COVID-19 می‌باشند؛ زیرا تولید آئروسل و ارتباط نزدیک با بیمار اجتناب‌ناپذیر است. در این مطالعه مروری، چالش‌های موجود در آموزش دانشجویان دندانپزشکی در دوران پاندمی COVID-19 و راه‌حل‌های مربوطه بررسی شد.
مواد و روشها: مقالات انگلیسی‌زبان مرتبط در پایگاه‌های MEDLINE، Scopus، Ovid و Google scholar تا تاریخ 7 سپتامبر 2020 جست‌وجو شدند. مقالات مرتبط با جامعه هدف دانشجویان عمومی و تخصصی دندانپزشکی وارد مطالعه شده و مطالعات مربوط به دندانپزشکان فارغ‌التحصیل یا پاندمی‌های دیگر، حذف شدند. پس از ارزیابی کیفیت مقالات، تعداد 49 مقاله وارد مطالعه شد.
یافتهها: پاندمی COVID-19 سبب اخلال در آموزش حضوری مرسوم دندانپزشکی و روی آوردن به آموزش مجازی شد. اما این روش هم با چالش‌هایی مانند فقدان امکانات کافی و عدم آشنایی افراد روبه‌روست. در این شرایط، آموزش و ارزشیابی دروس نظری باید تا حد ممکن به صورت مجازی و با کیفیت بالا ادامه یابد. واحدهای عملی نیز باید با گروه‌بندی دانشجویان در تعداد کمتر و شیفت‌های بیشتر ضمن رعایت اصول جدید کنترل عفونت دائر شوند. پژوهش‌ها نیز می‌توانند بر روی نمونه‌های غیرانسانی و حول موضوعات COVID-19 ادامه یابند.
استنتاج: اصلاح و ارتقاء ساختار آموزش نظری و بالینی دندانپزشکی جهت مقابله با بحران‌های مشابه در آینده توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 530 kb]   (829 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: دندانپزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb