دوره 31، شماره 197 - ( خرداد 1400 )                   جلد 31 شماره 197 صفحات 65-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dafei M, Zareei Mahmoodabadi H, Dehghani A, Morady ّ. Effect of Mindfulness- based Cognitive Therapy on Health Promoting Behaviors in Students with Premenstrual Syndrome: A Randomized Clinical Trial. J Mazandaran Univ Med Sci. 2021; 31 (197) :65-80
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15788-fa.html
دافعی مریم، زارعی محمود آبادی حسن، دهقانی علی، مرادی محمود آبادی فرحناز. تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر رفتار های ارتقا دهنده سلامت دانش آموزان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1400; 31 (197) :65-80

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15788-fa.html


چکیده:   (81 مشاهده)
سابقه و هدف: نوجوانی دوره مهم وحیاتی است که با تغییرات جسمی، عاطفی و تکاملی همراه است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر مشاوره با رویکرد ذهن آگاهی بر رفتارهای ارتقا دهنده سلامت دانش آموزان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بود.
مواد و روشها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که در سال 1398 در دبیرستانهای دخترانه میبد انجام شد و 86 دانشآموز مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی به روش تصادفی به دوگروه مداخله (43نفر) و کنترل (43 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله جلسات مشاوره بارویکرد ذهن آگاهی را طی 8 جلسه هفتگی دریافت کردند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامههای مشخصات دموگرافیک، رفتارهای ارتقادهنده سلامت والکر و PSST بود، متغیر پیامد مطالعه نمرات رفتارهای ارتقادهنده سلامت بود که در ابتدای مطالعه، اتمام هفته هشتم و دوازدهم اندازهگیری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با 19SPSS، و آزمونهای T مستقل، اندازهگیریهای مکرر و تعقیبی LSD انجام گرفت.
یافته‌ها: بین گروهها از نظر متغیرهای دموگرافیک، تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد(05/0P>). قبل از مداخله تفاوتی بین دو گروه از نظر میانگین نمره رفتارهای ارتقا دهنده سلامت وجود نداشت (161/0P=) اما بلافاصله بعد و یک ماه بعد از مداخله میانگین نمره در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل، (001/0>P) افزایش آماری معنیداری مشاهده شد.
استنتاج: بکارگیری مشاوره ذهنآگاهی میتواند تغییراتی مؤثر و بنیادی در رفتارهای نوجوانان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی ایجاد نموده و دستیابی به جامعهای سالم را میسر مینماید.
 
شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20200308046720IRCT
 
متن کامل [PDF 678 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: مامائی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb