Dafei M, Zareei Mahmoodabadi H, Dehghani A, Morady ّ. Effect of Mindfulness- based Cognitive Therapy on Health Promoting Behaviors in Students with Premenstrual Syndrome: A Randomized Clinical Trial. J Mazandaran Univ Med Sci 2021; 31 (197) :65-80
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15788-fa.html
دافعی مریم، زارعی محمود آبادی حسن، دهقانی علی، مرادی محمود آبادی فرحناز. تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر رفتار های ارتقا دهنده سلامت دانش آموزان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی
یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1400; 31 (197) :65-80
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-15788-fa.html
چکیده: (1406 مشاهده)
سابقه و هدف: نوجوانی دوره مهم وحیاتی است که با تغییرات جسمی، عاطفی و تکاملی همراه است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر مشاوره با رویکرد ذهن آگاهی بر رفتارهای ارتقا دهنده سلامت دانش آموزان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بود.
مواد و روشها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که در سال 1398 در دبیرستانهای دخترانه میبد انجام شد و 86 دانشآموز مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی به روش تصادفی به دوگروه مداخله (43نفر) و کنترل (43 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله جلسات مشاوره بارویکرد ذهن آگاهی را طی 8 جلسه هفتگی دریافت کردند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامههای مشخصات دموگرافیک، رفتارهای ارتقادهنده سلامت والکر و PSST بود، متغیر پیامد مطالعه نمرات رفتارهای ارتقادهنده سلامت بود که در ابتدای مطالعه، اتمام هفته هشتم و دوازدهم اندازهگیری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با 19SPSS، و آزمونهای T مستقل، اندازهگیریهای مکرر و تعقیبی LSD انجام گرفت.
یافتهها: بین گروهها از نظر متغیرهای دموگرافیک، تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد(05/0P>). قبل از مداخله تفاوتی بین دو گروه از نظر میانگین نمره رفتارهای ارتقا دهنده سلامت وجود نداشت (161/0P=) اما بلافاصله بعد و یک ماه بعد از مداخله میانگین نمره در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل، (001/0>P) افزایش آماری معنیداری مشاهده شد.
استنتاج: بکارگیری مشاوره ذهنآگاهی میتواند تغییراتی مؤثر و بنیادی در رفتارهای نوجوانان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی ایجاد نموده و دستیابی به جامعهای سالم را میسر مینماید.
شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20200308046720IRCT
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
مامائی