Gadazandeh G, Abedi G, Pourasghar M, Ranjbar M, Malekzadeh R, Moradi S, et al . Learned Experiences of Faculty Members from the Structure of Educational and Research Institutions in the World:
A Qualitative Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2021; 31 (199) :131-143
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-17056-fa.html
گدازنده غلامعلی، عابدی قاسم، پوراصغر مهدی، رنجبر منصور، ملک زاده رویا، مرادی سیاووش، و همکاران.. تجارب آموخته اعضای هیات علمی از ساختار موسسات آموزشی
و پژوهشی دنیا؛ مطالعه کیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1400; 31 (199) :131-143
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-17056-fa.html
چکیده: (1426 مشاهده)
سابقه و هدف: توجه به تغییر نیازهای جامعه در زمینه سلامت و ضرورت نظام آموزشی پاسخگو و همسو با نیازهای جامعه، ضرورت بازنگری ساختار آموزشی و پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور را نمایان مینماید. هدف از این مطالعه تبیین تجارب آموخته ساختار موسسات آموزشی و پژوهشی میباشد.
مواد و روشها: در این مطالعهکیفی، به منظور تبیین تجارب خبرگان از ساختار موسسات آموزشی و پژوهشی، بر اساس نمونهگیری مبتنی بر هدف با 26 نفر از اعضای هیات علمی رشتههای علوم پزشکی فارغ التحصیل از دانشگاههای خارج از کشور مصاحبههای نیمه ساختار انفرادی در خصوص ساختار سازمانی، کارکرد و سلسه مراتب سازمانی دانشگاه محل تحصیل آنها بعمل آمد. مصاحبهها ضبط و دست نویس، کدگذاری و طبقهبندی شد و مطابق رویکرد تحلیل محتوا مرسوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از آنالیز دادهها، 4 درونمایه اصلی و 12 درونمایه فرعی و 75 گویه استخراج شد. نوع ساختار سازمانی، راهبردها، مدیریت منابع و زیرساختهای آموزشی بعنوان مضامین اصلی در ساختار سازمانی موسسات آموزشی پژوهشی و ساختار سنتی، ساختار نوین، کارآفرینی، مدیریت تغییر، بینش بین رشتهای، منابع انسانی، منابع ملی، منابع فیزیکی، مراکز آموزشی، گروههای آموزشی، رشتههای آموزشی و مراکز تحقیقاتی از سوی مشارکتکنندگان به عنوان زیر مضامین فرعی بیان شد.
استنتاج: نتایج مطالعه حاکی از تاثیر نظام برنامهریزی هر کشور (تمرکز/ عدم تمرکز) در نوع ساختار سازمانی موسسات آموزشی و پژوهشی میباشد. از این رو طراحی یک ساختار مناسب برای موسسات آموزشی و پژوهشی جهت تطابق آن با نیازهای جامعه و متناسب با ماموریت و اهداف هر دانشگاه ضروری میباشد.