دوره 32، شماره 209 - ( خرداد 1401 )                   جلد 32 شماره 209 صفحات 113-104 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafipour V, Ghasemi Charati F. Moral Distress and Related Factors in Undergraduate Nursing Students. J Mazandaran Univ Med Sci. 2022; 32 (209) :104-113
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-17237-fa.html
شفع پور ویدا، قاسمی چراتی فهیمه. بررسی پریشانی اخلاقی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان کارشناسی پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1401; 32 (209) :113-104

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-17237-fa.html


چکیده:   (164 مشاهده)
 سابقه و هدف: پریشانی اخلاقی تجربه‌ای تنش‌زای در مواجهه با تصمیم گیری در بالین است که سبب استرس روانی شدیدی در فرد می‌شود. این پدیده شایع با ممانعت فرد از اقدام درست علی‌رغم آگاهی در وی رخ می‌دهد. دانشجویان پرستاری نیز در طول آموزش بالینی خود در معرض آسیب‌های اخلاقی قرار دارند، لذا این مطالعه با هدف بررسی پریشانی اخلاقی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی همبستگی، 350 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ساری در سال 1398 به روش نمونهگیری در دسترس شرکت کردند. ابزارهای جمعآوری دادهها شامل پرسشنامههای جمعیتشناختی و تحصیلی و پریشانی اخلاقی 21 سوالی هامریک بود، که طیف نمره این پرسشنامه از صفر تا 336 است و نمره بالاتر نشان دهنده میزان پریشانی اخلاقی بالاتری است، این پرسشنامه، پریشانی اخلاقی را از دو جنبه فراوانی رویداد و شدت آن رویداد اخلاقی بر روی فرد بررسی میکند. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار آماری 25SPSS انجام شد.
یافتهها: میانگین نمره کلی پریشانی اخلاقی دانشجویان پرستاری 35/79 ± 78/59 بود. میانگین برای فراوانی سوالات پریشانی اخلاقی 10/05 ± 31/66 و میانگین شدت سوالات پریشانی اخلاقی 13/38±42/76 بود که پریشانی اخلاقی در میان دانشجویان پرستاری را در سطح پایین نشان داد. نتایج رگرسیون خطی نیز رابطه معناداری را برای سن، محل سکونت، نحوه اقامت دانشجویان پرستاری نشان داد (0/001=P، 0/09=r2).
استنتاج: با توجه به وجود پریشانی اخلاقی در دانشجویان پرستاری، تمرکز برنامههای آموزش بالین بر موارد تنشزای اخلاقی، میتواند از پیامدهای منفی آن بکاهد.
 
متن کامل [PDF 613 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb