Asghari Ebrahim Abad M J, Karbalaee H R, Mazloomzadeh M, Salayani F, Maghsoudi S. Modeling Structural Equations for Predicting Death Anxiety Associated with COVID-19 Based on Mediating Roles of Emotion Regulation and Meaning in Life. J Mazandaran Univ Med Sci 2022; 32 (213) :92-102
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18046-fa.html
اصغری ابراهیم آباد محمد جواد، کربلایی حمید رضا، مظلوم زاده محمد رضا، صلایانی فائزه، مقصودی سپهر. مدل یابی معادلات ساختاری پیشبینی اضطراب مرگ براساس اضطراب کووید-19 با نقش میانجی گری تنظیم هیجان و معنای زندگی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1401; 32 (213) :92-102
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18046-fa.html
چکیده: (798 مشاهده)
سابقه و هدف: با بروز همهگیری ویروس کووید-19 و پیامدهای آن، مساله مرگ و زندگی یک موضوع قابل توجه شده است. مطالعات گذشته نشان میدهند که وجود معنا در زندگی و توانایی تنظیم هیجان میتواند نقش موثری در کنترل اضطراب مرگ داشته باشد. در پژوهش حاضر، رابطۀ بین اضطراب کووید-19 و اضطراب مرگ با میانجیگری دشواری تنطیم هیجان و وجود معنا در زندگی بررسی شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه از نوع همبستگی، جامعۀ پژوهش شامل تمامی بزرگسالان دامنه سنی 18 تا 60 سال شهر مشهد در سال 1400-1399 بود، که از بین آنها 583 نفر به صورت در دسترس نمونهگیری شدند. ابزارهای سنجش دادهها شامل نسخه فارسی پرسشنامه اضطراب مرگ Templer، پرسشنامۀ اضطراب کووید-19، پرسشنامۀ دشواری تنظیم هیجان و پرسشنامه وجود معنا در زندگی بود. روابط همبستگی و علیتی متغیرهای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر و نرمافزارهای 25 SPSSو24 AMOS بررسی شد.
یافتهها: بین اضطراب مرگ با اضطراب کووید-19 (0/31) و دشواری در تنظیم هیجان (0/47) همبستگی معنیدار و مثبت وجود دارد. همچنین همبستگی بین اضطراب مرگ با معنای زندگی معنیدار و منفی (0/43) میباشد و اضطراب کووید-19 به صورت غیرمستقیم به واسطۀ دشواری تنظیم هیجان و وجود معنا در زندگی، قادر به پیشبینی اضطراب مرگ بود.
استنتاج: اضطراب کووید-19، تنظیم هیجان و وجود معنا در زندگی نقشی کلیدی در اضطراب مرگ افراد دارند، بنابراین آموزش تکنیکهای تنظیم هیجان و معنابخشی عمیق زندگی میتواند نقش پیشگیرانۀ مهمی در بروز اضطراب مرگ مرتبط با کووید-19 داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی