دوره 32، شماره 216 - ( دی 1401 )                   جلد 32 شماره 216 صفحات 173-151 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kabir M J, Rafiei N, Heidari A, Alidoost S, Saraili Z, Foroughi Z et al . Challenges of Payment System to Primary Health Care Providers in Iranian Comprehensive Health Centers. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 32 (216) :151-173
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18249-fa.html
کبیر محمدجواد، رفیعی نرگس، حیدری علیرضا، علیدوست سعیده، سرایلی زهرا، فروغی زینب و همکاران.. چالشهای نظام پرداخت به ارائه‌دهندگان مراقبتهای بهداشتی اولیه در مراکز خدمات جامع سلامت شهری ایران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران 1401; 32 (216) :173-151

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18249-fa.html


چکیده:   (83 مشاهده)
سابقه و هدف: برنامه مراقبت‌های بهداشتی اولیه برای مناطق حاشیه‌نشین بعد از طرح تحول سلامت در حال اجراست و خدمات با اولویت برون‌سپاری و خرید خدمت از بخش غیردولتی ارائه می‌ شود.در این برنامه در طی سال‌های مختلف، روش‌های پرداخت متفاوتی استفاده شده است، بنابراین این مطالعه با هدف بررسی چالش‌های نظام پرداخت به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اولیه شهری ایران در بخش برون‌سپاری شده، انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل چارچوبی و از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند با 30 نفر از صاحب‌نظران و ارائه‌دهندگان خدمات انجام شد. پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA.10 و روش تحلیل چارچوبی گاله تحلیل شدند.
یافتهها: این مطالعه نشان داد، عدم تأمین مالی مناسب برنامه، یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام پرداخت است. پرداخت‌های ناکافی و با تاخیر به ارائه‌دهندگان، عدم امکان ثبت تمامی فعالیت‌ها و عدم قابلیت تبادل داده‌ها بین سامانه‌های الکترونیکی ثبت اطلاعات در سطوح افقی و عمودی، شیوه قراردادبندی نامناسب، عدم تناسب حجم بسته خدمت با میزان پرداختی، عدم امکان اعمال نتیجه پایش بر میزان پرداخت به دلیل پرداخت به میزان حداقل قانون کار، عدم انعطاف‌پذیری دستورالعمل پرداخت، جزو دیگر چالش‌های نظام پرداخت هستند.
استنتاج: نظام پرداخت به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های اولیه شهری از سازوکار مناسبی در ابعاد مختلف از جمله در حیطه‌های تأمین مالی، پرداخت، شیوه قراردادبندی، نظام ثبت داده‌ها و نظام پایش و ارزشیابی، برخوردار نیست و ادامه این روند، موجبات بی‌انگیزگی و خروج ارائه‌دهندگان از نظام ارائه خدمت را فراهم آورده و موجب کاهش کمیت و کیفیت خدمات خواهد شد.

 
متن کامل [PDF 375 kb]   (52 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb