Karami Robati F, Shahsavari M, Yazdi Feyzabadi V, Amirheidari B, Haghdoost A, Bashzar S et al . An Adaptive study of the Achievements of Iranian Universities of Medical Sciences in Internationalization of Medical Education. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (221) :173-178
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18638-fa.html
کرمی رباطی فاطمه، شهسواری معصومه، یزدی فیض آبادی وحید، امیرحیدری باقر، حق دوست علی اکبر، باشزر سلمان و همکاران.. مطالعه تطبیقی دستاوردهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران در بینالمللیسازی آموزش پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (221) :173-178
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18638-fa.html
چکیده: (868 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت بینالمللی شدن آموزش پزشکی بهعنوان گسترهای از آموزش بهداشت جهانی، تطبیق مدلهای موفق بینالمللی و ملی میتواند به ارتقا آن کمک کند. این مطالعه تطبیقی با هدف تبیین دستاوردهای دانشگاههای علوم پزشکی در بینالمللیسازی آموزش پزشکی در ایران انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه توصیفی-تطبیقی حاضر در حوزه روابط بینالملل دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. ابتدا سه دانشگاه برتر در هر یک از کشورهای انگلیس، پاکستان، ایرلند، قبرس و یونان که بر طبق مصوبه آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت کشور زیرمجموعه این دانشگاه بهعنوان سرگروه کلان منطقه هشت میباشند، براساس رتبهبندی بینالمللی تایمز انتخاب شدند. سپس با مراجعه به سایتهای معتبر این دانشگاهها، اسناد یا درخواست ارسال، اطلاعات مرتبط با سازوکارها و سیاستهای بینالمللیسازی جمعآوری شد. اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی کرمان (بهعنوان نمایندهای از دانشگاه های علوم پزشکی دولتی ایران که همگی دارای سازوکار و سیاستهای جذب دانشجوی خارجی یکسانی هستند) و نیز مراکز آکادمیک وابسته به آن شامل مراکز آموزشی و تحقیقاتی جمعآوری شد. در صورت عدم وجود دادههای مربوطه در وبسایتها، از طریق مکاتبه با دانشگاهها، اطلاعات لازم دریافت و جمعآوری گردید.
یافتهها: موارد مورد بررسی شامل مالکیت دانشگاهها، سازوکار جذب دانشجو و استراتژیهای بهکار رفته برای بینالمللیسازی در تطبیق با دانشگاه علوم پزشکی کرمان که نشاندهنده نقاط ضعف و قوت آن میباشد، مشخص گردید.
استنتاج: لازم است دانشگاههای علوم پزشکیکشور در رسالتها، مأموریتها، اهداف و کارکردهای خود بـازنگریهــایی داشـته باشـند و بینالمللیسازی آموزش عالی را بهعنوان راهبردی اسـتراتژیک در چشماندازهای دانشگاهی بگنجانند.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی