دوره 33، شماره 220 - ( اردیبهشت 1402 )                   جلد 33 شماره 220 صفحات 127-112 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Foroutan F, Naghavi-Konjin Z, Etemadinezhad S, Jafarpoor H, Yazdani-Charati J. Relationship between Organizational Resilience and Job Satisfaction in a Hospital in Mazandaran Province. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (220) :112-127
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18678-fa.html
فروتن فائزه، نقوی کنجین زهرا، اعتمادی‌نژاد سیاوش، جعفرپور حسنعلی، یزدانی چراتی جمشید. بررسی ارتباط بین تاب‌آوری سازمانی و رضایت شغلی در یکی از بیمارستان‌های استان مازندران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (220) :112-127

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18678-fa.html


چکیده:   (1150 مشاهده)
 سابقه و هدف: بهبود تاب‌آوری بیمارستان، گامی مهم در جهت ارتقاء توانایی سیستم در مقابله با بحران و به حداقل رساندن تبعات آن و ارتقاء رضایت شغلی عامل مهم در ماندگاری پرستاران و افزایش کیفیت مراقبت از بیمار است. در مطالعه حاضر به ارزیابی سطح تاب‌آوری و رضایت شغلی و بررسی ارتباط این دو عامل پرداخته شد.
مواد و روشها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر با استفاده از پرسشنامه ارزیابی مدیریت بحران بر مبنای رویکرد مهندسی تاب‌آوری و پرسشنامه رضایت شغلی بری‌فیلد و روث انجام گردید. شرکت‌کنندگان شامل ۱۸۴ پرستار شاغل در یکی از بیمارستان‌های استان مازندران در سال ۱۴۰۰ بودند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرمافزار SPSS25، آزمون‌های همبستگی‌ (پیرسون و اسپیرمن)، مقایسات چندگانه بونفرونی و رگرسیون خطی ساده صورت گرفت.
یافتهها: از میان شرکت‌کنندگان، ۸۳ درصد آنها زن بودند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان 6/66±36/36 سال با سابقه کاری5/91±8/5 سال بود. میانگین امتیاز تاب‌آوری بیمارستان 2/658 بهدست آمد که وضعیت تاب‌آوری آن متوسط ارزیابی شد. ابعاد تاب‌آوری شامل انعطاف‌پذیری، تعهد مدیریت، یادگیری و آگاهی به ترتیب بیش‌ترین تا کم‌ترین امتیاز را کسب کردند. امتیاز تاب‌آوری به‌ترتیب از بخش‌های ویژه، اتاق عمل و داخلی تا اورژانس سیر نزولی را نشان داد. هم‌چنین میانگین امتیاز رضایت شغلی 59/066 بهدست آمد که بیانگر سطح متوسط رضایت شغلی است. همبستگی بین تاب‌آوری سازمانی و رضایت شغلی کارکنان 0/312 برآورد شد.
استنتاج: سطح متوسط تاب‌آوری سازمانی و رضایت شغلی و همبستگی متوسط این دو متغیر، بیانگر لزوم انجام اقداماتی در راستای ارتقاء تاب‌آوری و رضایت شغلی جهت مقابله کارآمد با بحران‌ها و افزایش کیفیت خدمات می‌باشد.
 
متن کامل [PDF 529 kb]   (695 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: بهداشت حرفه ای

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb