Sharif Nia H, Rabbani Z, Kalantarnia T S, Ghahrani N. Psychometrics of E-learning Acceptance and Learning Outcomes Questionnaire in University Students. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 32 (218) :40-52
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18701-fa.html
شریف نیا سیدحمید، ربانی زینب، کلانترنیا تکتم سادات، قهرانی نسیم. روانسنجی پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و
پیامدهای یادگیری در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1401; 32 (218) :40-52
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18701-fa.html
چکیده: (1492 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری الکترونیک در عصر حاضر، لازم است ابزاری مناسب جهت بررسی میزان پذیرش یادگیری الکترونیک و پیامدهای آن وجود داشته باشد. بنابراین مطالعه حاضر به منظور ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری در دانشجویان انجام شد.
مواد و روشها: دراین مطالعه روش شناختی و مقطعی از ماه فروردین تا خرداد سال 1401، 410 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه آزاد واحد الکترونیک تهران، پرسشنامه 46 گویهای پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری را تکمیل نمودند. روایی صوری، محتوایی، سازه، همگرا و واگرای پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری، ارزیابی شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و مک دونالد امگا بهدست آمد. ساختار پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری به کمک تحلیل عامل بررسی شد.
یافتهها: براساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی، هفت عامل پیامدهای یادگیری، محتوا و طراحی دوره، زیرساخت، مدرس، تبحر دانشجو در استفاده از کامپیوتر، پشتیبانی دانشگاه و قابلیت دسترسی، استخراج شد. شاخصهای برازندگی مدل، پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری را در دانشجویان تأیید کرد (0/825=PCFI، 0/747=PNFI، 1/714=CMIN/DF، 0/050=RMSEA، 0/831=AGFI، 0/925IFI=). روایی همگرا و واگرای پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری و همینطور ثبات درونی و پایایی پرسشنامه مناسب (> 0/7) تأیید شد.
استنتاج: پرسشنامه هفت عاملی پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری از روایی و پایایی مناسبی در دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه آزاد الکترونیک تهران برخوردار است. با توجه به ویژگیهای مناسب روانسنجی، این ابزار میتواند در مطالعات بعدی که به منظور ارزیابی پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری این جمعیت طراحی میشود، بهکار گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی