دوره 32، شماره 218 - ( اسفند 1401 )                   جلد 32 شماره 218 صفحات 52-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharif Nia H, Rabbani Z, Kalantarnia T S, Ghahrani N. Psychometrics of E-learning Acceptance and Learning Outcomes Questionnaire in University Students. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 32 (218) :40-52
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18701-fa.html
شریف نیا سیدحمید، ربانی زینب، کلانترنیا تکتم سادات، قهرانی نسیم. روانسنجی پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1401; 32 (218) :40-52

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18701-fa.html


چکیده:   (1492 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری الکترونیک در عصر حاضر، لازم است ابزاری مناسب جهت بررسی میزان پذیرش یادگیری الکترونیک و پیامدهای آن وجود داشته باشد. بنابراین مطالعه حاضر به منظور ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری در دانشجویان انجام شد.
مواد و روشها: دراین مطالعه روش شناختی و مقطعی از ماه فروردین تا خرداد سال 1401، 410 نفر از دانشجویان  مقطع کارشناسی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه آزاد واحد الکترونیک تهران، پرسشنامه 46 گویه‌ای پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری را تکمیل نمودند. روایی صوری، محتوایی، سازه، همگرا و واگرای پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری، ارزیابی شد. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و مک دونالد امگا بهدست آمد. ساختار پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری به کمک تحلیل عامل بررسی شد.
یافتهها: براساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی، هفت عامل پیامدهای یادگیری، محتوا و طراحی دوره، زیرساخت، مدرس، تبحر دانشجو در استفاده از کامپیوتر، پشتیبانی دانشگاه و قابلیت دسترسی، استخراج شد. شاخص‌های برازندگی مدل، پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری را در دانشجویان تأیید کرد (0/825=PCFI، 0/747=PNFI، 1/714=CMIN/DF، 0/050=RMSEA، 0/831=AGFI، 0/925IFI=). روایی همگرا و واگرای پرسشنامه پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری و همین‌طور ثبات درونی و پایایی پرسشنامه مناسب (> 0/7) تأیید شد.
استنتاج: پرسشنامه هفت عاملی پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری از روایی و پایایی مناسبی در دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه آزاد الکترونیک تهران برخوردار است. با توجه به ویژگی‌های مناسب روانسنجی، این ابزار می‌تواند در مطالعات بعدی که به منظور ارزیابی پذیرش یادگیری الکترونیکی و پیامدهای یادگیری این جمعیت طراحی می‌شود، بهکار گرفته شود.
متن کامل [PDF 744 kb]   (532 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشكی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb