دوره 33، شماره 221 - ( خرداد 1402 )                   جلد 33 شماره 221 صفحات 34-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedian Kasgari K, Aghaei N, Naderi N, Jafari A, Momeni Badeleh S, Tehrani H. Effect of Education Based on the Pender Health Promotion Model on Oral Health Behavior of Cancer Patients: A Semi-Experimental Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (221) :23-34
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19115-fa.html
عابدیان کاسگری کبری، آقائی نیره، نادری نعیمه، جعفری علیرضا، مومنی بادله صفا، طهرانی هادی. تاثیر آموزش مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر بر رفتار بهداشت دهان و دندان بیماران مبتلا به سرطان: مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (221) :23-34

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19115-fa.html


چکیده:   (1179 مشاهده)
 سابقه و هدف: بیماریهای دهان و دندان از شایعترین مشکلات سلامتی در مبتلایان به سرطان میباشد که بر کیفیت زندگی آنان موثر است. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر بر رفتار بهداشتی دهان و دندان بیماران مبتلا به سرطان انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 40 نفر از بیماران بزرگسال مبتلا به سرطان مراجعه کننده به مرکز فیزیوتراپی نوتوان و لنف ادم مشهد با روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک در سال 1398 انجام شد. مداخله آموزشی در قالب 6 جلسه آموزشی تئوری و عملی، با فاصله یک هفته بین جلسات آموزشی بر اساس مدل ارتقای سلامت پندر ارائه شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد مبتنی بر سازههای مدل ارتقای سلامت پندر بود، که در سه مرحله شامل قبل از مداخله، بلافاصله و 2 ماه بعد از مداخله تکمیل گردید. دادهها در نرم‌افزار آماری 22SPSS و با استفاده از آزمون‌های توصیفی و آزمونهای آنالیز واریانس با اندازههای مکرر تحلیل شد.
یافتهها: بین نمره رفتار قبل از مداخله (4/57±25/82) با بعد از مداخله (4/24±32/41) و مرحله پیگیری (3/72±29/79)  اختلاف آماری معنیداری وجود داشت(0/001>P). همچنین بعد از مداخله آموزشی، از بین سازههای مدل ارتقای پندر، سازههای خودکارآمدی، احساسات مثبت و عوامل تاثیرگذار بین فردی بهطور معنیداری افزایش (0/001>P) و موانع درک شده کاهش داشته است(0/001>P).
استنتاج: نتایج این مطالعه بر کارآیی مدل ارتقای سلامت پندر در ارتقای رفتار بهداشت دهان در بیماران بزرگسال مبتلا به سرطان تأکید میکند.
 
متن کامل [PDF 698 kb]   (591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb