دوره 33، شماره 225 - ( مهر 1402 )                   جلد 33 شماره 225 صفحات 223-217 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barimani Aboksari Z, Khani S, Aghaei N, Yaghoubi T. Evaluation of Risk Management and Passive Defense in Nursing and Midwifery School: An Action Research Study. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (225) :217-223
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19158-fa.html
بریمانی آبکسری زهرا، خانی صغری، آقایی ناهید، یعقوبی طاهره. ارزیابی مدیریت خطر و پدافند غیر عامل در دانشکده پرستاری و مامایی: مطالعه اقدام پژوهشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (225) :217-223

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19158-fa.html


چکیده:   (1381 مشاهده)
سابقه و هدف: مکان فیزیکی دانشکدهها مشابه مکان‌های عمومی دیگر نسبت به حوادث و بلایای طبیعی، آسیبپذیر بوده و نیاز به تدوین برنامه آمادگی و پاسخ به حوادث و بلایا دارد. لذا در راستای بسته توسعه و ارتقای زیرساختهای آموزش پزشکی، مطالعه ارزیابی آمادگی مدیریت خطر حوادث و پدافند غیر عامل در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، طرحریزی گردید.
مواد و روشها: این مطالعه با رویکرد اقدام پژوهی، در 3 گام و 9 مرحله انجام گرفت. جمعآوری اطلاعات براساس ابزار ارزیابی آمادگی دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی درمدیریت خطر حوادث و پدافند غیرعامل انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از شاخص‌های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار توصیف شد. سپس نتایج در کمیته مدیریت خطر و پدافند غیرعامل دانشکده مطرح گردید. پس از چندین جلسه متوالی بارش افکار، راهحلهای پیشنهادی جهت رفع نقاط ضعف بیان شد.
یافتهها: در ارزیابی اولیه، میزان آمادگی در دانشکده در سطحبندی آمادگی کم (امتیاز کم‌تر از 39 درصد) قرار گرفت. امکان بروز آتشسوزی و آسیب پذیری ساختمان از نظر ایمنی سازهای مهمترین خطر در دانشکده تعیین گردید. پس از ایجاد تغییرات در راستـای ارتقـای فرآینـد مدیریت خطـر در دانشـکده و در ارزیابی مجدد، میزان آمادگی دانشکده در حد متوسط (60-40 درصد) برآورد شد.
استنتاج: رویکرد اقدام پژوهی منجر به ارتقای ایمنی در دانشکده گردید. عدم تخصیص ردیف بودجه و زمان بر بودن فرآیند برقراری ارتباط بین حوزهها از موانع بهینهسازی ایمنی در فضاهای آموزشی میباشد.
 
متن کامل [PDF 691 kb]   (607 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: سیاست گذاری و مدیریت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb