Setareh J, Nikkhah F, Moosazadeh M, Baharloo S. Investigating the Effect of Gender and Personality Traits on Chronotype, and the Effect of Chronotype on Quality of Life in Students. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (1) :234-247
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19363-fa.html
ستاره جواد، نیکخواه فرخنده، موسی زاده محمود، بهارلو سعیده. بررسی تأثیر جنسیت و ویژگی شخصیتی روی شخصیت زمانی و تأثیر شخصیت زمانی روی کیفیت زندگی در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (1) :234-247
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19363-fa.html
چکیده: (1078 مشاهده)
سابقه و هدف: ترجیح زمانبندی خواب- بیداری یا به عبارتی شخصیت زمانی، بر سلامت فرد مؤثر است و این مهم به عوامل مختلفی وابسته است. برخی عوامل مانند صفات شخصیتی در افراد با شخصیت زمانی مختلف، متفاوت بوده که این تفاوت، بر کیفیت زندگی فرد تأثیرگذار است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر جنسیت و ویژگی شخصیتی روی شخصیت زمانی و تأثیر شخصیت زمانی روی کیفیت زندگی در دانشجویان است.
مواد و روشها: مطالعه از نوع مقطعی و توصیفی- تحلیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران سال 1398-1399 با روش نمونهگیری در دسترس انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامههای صبحگاهی- عصرگاهی، هورن و استبرگ، 1976 (MEQ)، کیفیت زندگی وار، کاسینسکی و کلر، 1996 (SF_12) و ویژگی شخصیتی نئو مک کری و کاستا، 1985 )(NEO-FFI جمعآوری شد. دادهها توسط نرمافزار 24SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: تعداد 403 دانشجو با میانگین سنی 22/83 سال (انحراف معیار 2/81)، در این مطالعه شرکت کردند. تعداد 124 نفر (30/77 درصد) شخصیت زمانی کاملاً و نسبتاً عصرگاهی، 227 نفر (56/3 درصد) کیفیت زندگی متوسط و پایینتر از آن و 351 نفر (87/1 درصد) ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی داشتند. ویژگی وظیفهشناسی با MEQ نسبتاً صبحگاهی بهطور معنیداری بیشتر بود (سطح معنیداری<0/0001). کیفیت زندگی افراد با شخصیت زمانی عصرگاهی بهطور معنیداری (سطح معنیداری<0/05) پایینتر از سایر گروهها بود. شخصیت زمانی به صورت معنیداری پیشبینی کننده تیپ شخصیتی وظیفهشناسی بود و شخصیت زمانی معتدل، به صورت معنیداری پیشبینی کننده کیفیت زندگی است.
استنتاج: افراد با شخصیت زمانی صبحگاهی، ویژگی شخصیتی مسئولیتپذیری بیشتری داشتند. افراد با شخصیت زمانی عصرگاهی، کیفیت زندگی متوسط رو به پایینتری داشتند. با توجه به ارتباط ویژگی شخصیتی با شخصیت زمانی افراد، شیوع بالاتر شخصیت زمانی عصرگاهی و تأثیری که شخصیت زمانی بر کیفیت زندگی دارد، نیاز به غربالگری الگوی زمانبندی خواب در دانشجویان ضروری به نظر میرسد که نتیجه این غربالگری میتواند در نحوه برنامهریزی جهت بهبود هرچه بیشتر یادگیری در دانشجویان، مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی